Od przyszłego roku Poznańska Kolej Metropolitalna będzie jeździć z Poznania Głównego do Kościana. W czwartek 8 października podpisane zostało porozumienie w tej sprawie.
Porozumienie o uruchomieniu połączeń PKM w relacji do Kościana zostało podpisane przez Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego Wojciecha Jankowiaka, Prezydenta Miasta Poznania, starostów powiatu poznańskiego i kościańskiego, burmistrzów i wójtów gmin: Kościan, Czempiń, Luboń, Mosina oraz Puszczykowo. - Bardzo mnie cieszy to nowe połączenie i fakt, że w tych trudnych warunkach kontynuujemy ten ważny dla naszego regionu projekt. Ten kierunek jest bardzo istotny ze względu na dużą liczbę osób mieszkających wzdłuż trasy do Kościana, którzy będą mieli alternatywę dla dojazdu do Poznania samochodem. Jestem przekonany, że gdy poradzimy sobie z pandemią, to bardzo wiele osób będzie korzystało z tej możliwości dotarcia do Poznania, ale także w przeciwnym kierunku, odwiedzając np. Puszczykowo, czy Wielkopolski Park Narodowy - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania cytowany w komunikacie.
Pierwotnie porozumienie miało być podpisane na dworcu w Luboniu. Jednak w związku z panującą pandemią, Zarząd Województwa Wielkopolskiego w porozumieniu z Zarządem Stowarzyszenia Metropolia Poznań podjął decyzję o zmianie planów. Dokumenty zostały podpisane przez większość przedstawicieli samorządów zdalnie, natomiast w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu podpisy złożyli: Wojciech Jankowiak - wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, Jacek Jaśkowiak - Prezydent Miasta Poznania (prezes Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Poznań) i Marian Szkudlarek - Burmistrz Swarzędza i członek Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Poznań).
Przedłużono ważność pozostałych porozumień PKM o trzy lataCo ważne porozumienie podpisali nie tylko przedstawiciele samorządów położonych wzdłuż linii kolejowej Poznań - Kościan. Tego samego dnia o kolejne 3 lata przedłużono porozumienia gmin i powiatów położonych wzdłuż linii do Grodziska Wielkopolskiego oraz wzdłuż linii z Poznania do Nowego Tomyśla, Jarocina i Wągrowca. Dokumenty, które zostały podpisane, zawierają m.in.deklarację udziału samorządów we współfinansowaniu PKM. Porozumienia obowiązywać będą przez 3 lata, do 31 grudnia 2023 roku z możliwością kontynuacji.
Następnym etapem będzie podpisanie przez samorządy umów z Województwem Wielkopolskim. Nastąpi to w grudniu 2020 roku. Porozumienia (i umowy) podpisane z samorządami na liniach do Gniezna, Rogoźna oraz Wrześni podpisane zostały w 2019 roku i obowiązują do grudnia 2022 r.
Coraz większy zasięg PKM PoznańZasięg Poznańskiej Kolei Metropolitalnej systematycznie się powiększa dzięki współpracy samorządów. Z dziewięciu zaplanowanych linii Poznańskiego Węzła Kolejowego na siedmiu funkcjonują już połączenia kolejowe w systemie PKM. Są to linie z
Poznania (i z powrotem) do Gniezna, Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina, Nowego Tomyśla, Rogoźna, Wągrowca, Wrześni. Jako kolejne ma zostać podpisane porozumienie dla ostatniej linii PKM prowadzącej z Poznania Głównego do Wronek. Uruchomienie tej linii będzie możliwe po zakończeniu
modernizacji linii kolejowej nr 351, (magistrali E59 Poznań-Szczecin).
Na lata 2021-2022 przypada realizacja kolejnego etapu uruchamiania połączeń PKM na pozostałych dwóch liniach, w kolejności uzależnionej od zakończenia ich modernizacji przez PKP PLK - podaje samorząd. Funkcjonowanie PKM docelowo, po uruchomieniu wszystkich dziewięciu linii, obejmie obszar w promieniu około 50 km od Poznania, wyznaczany przez stacje końcowe PKM na poszczególnych liniach: Nowy Tomyśl, Wągrowiec, Grodzisk Wlkp., Jarocin, Wronki, Rogoźno, Kościan, Gniezno i Września.
- Poznańska Kolej Metropolitalna jest przykładem klasycznej samorządności. Właśnie gdyby nie samorządy, to rozwiązanie lokalnych problemów komunikacyjnych mieszkańców naszych gmin i miast zapewne nie miałaby miejsca. Chcę podziękować wszystkim, którzy uczestniczą w tym projekcie, a ci którzy jeszcze się wahają dostrzegą, a na pewno ich mieszkańcy, że warto rozwijać to unikatowe rozwiązanie na taką skalę w naszym kraju - skomentował Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Idea Poznańskiej Kolei Metropolitalnej polega na zwiększeniu liczby połączeń, ale również na współuczestniczeniu w finansowaniu tego przedsięwzięcia. Wartością niezmienną kolei metropolitalnej, oprócz tego, że kursują pociągi, jest to, że potrafimy w gronie samorządów się porozumieć i wspólnie podejmować działania – dodał Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego.
W najbliższych czasie PKM wzbogaci się o nowy tabor. - Jeszcze w tym roku Koleje Wielkopolskie będą dysponowały czterema nowymi pociągami spalinowymi, większymi niż dotychczas, bo trójczłonowe i mogące pomieści 350 osób. Poprawi to znacznie standard podróżowania - zaznacza Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego.
Pojazdy produkuje Newag - pierwszy z nich jest już gotowy.