fot. Tatra-JugPierwszy w pełni niskopodłogowy tramwaj Tatry-Jug w fazie końcowej
Trwający już on ponad pół roku przetarg na zakup niskopodłogowych tramwajów dla Odessy został anulowany. Z powodu ograniczeń koronawirusowych startujący w nim uczestnicy nie zdołali złożyć wszystkich wymaganych dokumentów. Przetarg ma zostać powtórzony. To jeden z licznych projektów transportowych Ukrainy, który jest realizowany dzięki wsparciu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Przedmiotem przetargu, rozpisanego w maju przez przedsiębiorstwo Odesmiskelektrotrans, była dostawa 14 nowych, wieloczłonowych tramwajów. Ich długość określono na 26-32 m, a pojemność na min. 250 pasażerów. Pojazdy, przystosowane do rozstawu 1524 mm, miały być w pełni niskopodłogowe. Dostawy przewidziano w terminie 52-72 tygodni od zawarcia umowy.
W sierpniu minął termin składania ofert. Ostatecznie wystartowały trzy podmioty. Pierwsza oferta wpłynęła od chińskiej firmy CRRC Dalian. Drugą złożyło ukraińskie konsorcjum firm SP Elektrontrans, Elektronmasz i Kriukowskyj wagonobudiwnyj zawod (KWBZ – zakłady budowy wagonów Kriukiw w Krzemieńczuku), a ostatnią stowarzyszenie osób prawnych Tatra-Jug i Zaporiżkyj Chlibokombinat (Zaporoska Piekarnia).
Ostatecznie w grudniu Odesmiskelektrotrans unieważniło postępowanie. Jak poinformowało miasto, żaden z trzech uczestników nie był w stanie przygotować wszystkich wymaganych dokumentów, co było spowodowane ograniczeniami koronawirusowymi. Nowy przetarg ma zostać ogłoszony w styczniu lub lutym.
W tym miesiącu Ukraina i EBI podpisały trzy umowy na łączną kwotę 640 mln euro na finansowanie projektów z zakresu transportu publicznego i infrastruktury. Z tego 200 mln euro przewidziano na projekt „Miejski transport publiczny II”, z którego ma być finansowany zakup pociągów metra, tramwajów, trolejbusów i elektrobusów w 18 miastach Ukrainy. Na liście jest i Odessa z 14 tramwajami i 30 elektrobusami. Poza tym 340 mln euro zostanie wykorzystane na odbudowę i poprawę kluczowej infrastruktury społecznej i transportowej w regionie wschodnim, a 100 mln euro na odbudowę sieci drogowej w obwodzie ługańskim (a konkretnie prace remontowe na dwóch odcinkach drogi R-66 o długości 183 km).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.