Zarząd Transportu Miejskiego rozpoczyna konsultacje społeczne w sprawie komunikacji publicznej na ulicy Jana Kazimierza, gdzie – na terenach poprzemysłowych – intensywnie rozwija się zabudowa mieszkaniowa. Propozycje zakładają m.in. uruchomienie linii jednokierunkowej, dwukierunkowej, a także braku zmian, gdyż wizja uruchomienia autobusów nie wszystkim przypadła do gustu.
Dawne tereny przemysłowe Woli na południe od ulic Kasprzaka i Wolskiej w Warszawie intensywnie zamieniają się w nową zabudowę mieszkaniową. Wzdłuż ulic Jana Kazimierza i Reduty Ordona powstają liczne osiedla. Niestety, jak zwykle, za rozwojem tego obszaru nie nadążają infrastruktura i komunikacja. Działania podejmowane przez miasto mają charakter reakcyjny.
Do ZTM-u coraz częściej docierają głosy o potrzebie uruchomienia komunikacji autobusowej przez środek osiedla – zwłaszcza mieszkańcom nowych bloków po południowej stronie Jana Kazimierza, którzy są oddaleni od linii tramwajowych czy autobusowych kursujących Połczyńską, Wolską czy Kasprzaka. Docelowy plan obsługi komunikacyjnej zakłada możliwość wytyczenia równoległej ulicy do Jana Kazimierza, lepiej penetrującej powstające osiedla oraz wykorzystanie rozbudowanej ulicy Sowińskiego. To jednak perspektywa kilku lat. Poprawa warunków komunikacyjnych jest wskazana wcześniej.
ZTM przygotował dwa warianty uruchomienia komunikacji miejskiej, które teraz będą poddane konsultacjom społecznym. – Chcemy zebrać cały przekrój informacji i opinii – mówi Igor Krajnow, rzecznik ZTM. Zgodnie z pierwszym, miałaby zostać uruchomiona linia jednokierunkowa na trasie Rondo Daszyńskiego – Prosta – Kasprzaka – Ordona – Jana Kazimierza – Studzienna – Wolska – Kasprzaka – Prosta – Rondo Daszyńskiego. Druga propozycja przewiduje linię kursującą w obu kierunkach na trasie Rondo Daszyńskiego – Prosta – Kasprzaka – Ordona – Jana Kazimierza – Hubalczyków – Fort Wola – Cm. Wolski. Nowe przystanki przewidziano przy skrzyżowaniach Ordona/Jana Kazimierza, Jana Kazimierza/Gizów, Jana Kazimierza/Goleszowska, Jana Kazimierza/Sowińskiego, Jana Kazimierza/Hubalczyków. Jest też trzeci wariant – tzw. zerowy – zakładający brak zmian, gdyż – jak informuje ZTM – wpływa też wiele opinii stanowczo sprzeciwiających się planom uruchomienia komunikacji.
Plany kursowania linii zależne są też od budowy ulicy Hubalczyków na odcinku od Wolskiej do Jana Kazimierza. – To zadanie dzielnicy – mówi Krajnow. Do czasu jej powstania linia autobusowa mogłaby kursować jednokierunkowo od ul. Ordona do ul. Studziennej i wracać ul. Wolską. ZTM nie podaje terminów, w których mógłby zostać uruchomiony autobus. – Rejonie Ordona czy Jana Kazimierza to obszar, który do tej pory jednoznacznie kojarzył się z terenem przemysłowym, tymczasem tam pojawia się zabudowa mieszkaniowa. Przygotowujemy dokumentację, by najpóźniej w 2017 r. wprowadzić zmiany, wymienić oświetlenie, nawierzchnię i zaproponować komunikację publiczną wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego –
mówił niedawno Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Na razie ws. planów komunikacyjnych mogą wypowiedzieć się mieszkańcy. Przewidziano m.in. spotkanie informacyjne 12 maja oraz spacer. Szczegółowe informacje będą dostępne na stronie internetowej www.ztm.waw.pl/odolany.