W ostatnich kilku latach wraz z powszechną wymianą taboru w transporcie publicznym nastąpiło znaczne unowocześnienie systemów dystrybucji i sprzedaży biletów. Masowo pojawiły się automaty biletowe stacjonarne – uniwersalne „kombajny” obsługujące wszystkie rodzaje biletów: papierowe, elektroniczne, internetowe oraz różne rodzaje płatności: gotówka, karta. Pojawiły się również automaty mobilne w pojazdach, głównie akceptujące płatności kartą.
Ponadto istotnie rozwinęły się inne formy dystrybucji i sprzedaży, np. sprzedaż poprzez telefonię komórkową, która w Warszawie wynosi grubo ponad 100 tysięcy biletów miesięcznie. Słabo na tym tle wypada sprzedaż biletów długookresowych przez internet. Bilety długookresowe ze względów bezpieczeństwa wymagają dodatkowej autoryzacji.
Myślę ,że obecnie systemy sprzedaży i dystrybucji biletów osiągnęły zadowalający poziom – tak z punktu widzenia pasażerów jak i organizatorów transportu, głównie ze względu na niskie koszty oraz dostępność biletów. Sądzę też, że proponowane rozwiązania odpowiadają zapotrzebowaniu ze strony pasażerów, w szczególności sprzedaż poprzez automaty biletowe oraz z wykorzystaniem telefonii komórkowej. W ostatnich kilku latach nastąpił wzrost sprzedaży o kilkadziesiąt procent i cały czas te formy zyskują kolejnych klientów.
Moim zdaniem w ciągu najbliższych kilku lat nastąpi odwrót od sprzedaży tradycyjnych biletów w formie papierowej. Wpływ na to mają wyższe koszty dystrybucji oraz względy bezpieczeństwa systemów. Ponadto zostaną wdrożone systemy oparte o sprzedaż za pomocą kart płatniczych, bez dodatkowych form biletowych oraz rozwinięte zostaną systemy sprzedaży za pomocą telefonii komórkowej. Nastąpi również zatrzymanie rozwoju systemów sprzedaży opartych o automaty biletowe –„kombajny”, w ich miejsce pojawią się automaty przewoźne łączące funkcje automatów i kasowników oparte o płatności elektroniczne, bezgotówkowe.