Mercedes, a właściwie Daimler Buses, po raz pierwszy pokazał szerokiemu gronu dziennikarzy swój w pełni elektryczny pojazd. Prace nad nim trwały latami.
Choć pierwsze zdjęcia pojazdu w ruchu firma zaprezentowała w końcu 2017 roku, a wąskiemu gronu dziennikarzy pokazano pojazd na wiosnę 2018 podczas podsumowania działalności autobusowej gałęzi Mercedesa za roku 2017, to oficjalnie premierę pojazd miał na targach IAA w Hanowerze. Dopiero teraz można było dotknąć każdej jego części i wypytać o szczegóły techniczne.
Przejście na napęd elektryczny było dla Mercedesa okazją do całkowitej zmiany czoła pojazdu. Taki jego wygląd testowano już na dieslowskim pojeździe semiautonomicznym, który dwa lata wcześniej jeździł już po Amsterdamie. Wnętrze natomiast od tego znanego z dieslowskich e-busów różni się stosunkowo niewiele. Inne jest oświetlenie, nieco inne panele podsufitowe, ale np. taka sama jest wieża, w której w wersji spalinowej mieści się silnik. W wersji elektrycznej znajduje się tu aparatura elektryczna, wentylatory i 4 akumulatory (kolejne – do 6 sztuk – można umieścić na dachu, jeśli zamawiający tego zechce, ale musi tam być ich przynajmniej kilka, by równoważyć duże obciążenie osi tylnej). Baterie zainstalowane w pokazanym pojeździe mają moc 243 kWh. Mają starczyć na pokonanie 150 kilometrów w ruchu miejskim. Pojazd napędza nowa generacja silników elektrycznych niewielkich rozmiarów umieszczonych w piastach, zintegrowanych z osiami marki ZF.
Jeśli zamawiający zechce autobus, zostanie wyposażony w pantograf klasyczny, do szybkiego doładowywania energii na pętlach. Mercedes planuje też wykorzystanie technologii pantografu odwróconego (opp chage), jednak na razie system jest w fazie testów.
Ciekawostką jest to, że Mercedes w taki sposób buduje swoje autobusy, by można było w nich instalować w przyszłości baterie o większej mocy i lepszych osiągach, jeśli takie pojawią się na rynku. Szczegółów implementacji takiego rozwiązania jednak nie objaśniono.
Oprócz eCitaro w Hanowerze, z taboru dedykowanego przewozom miejskim, można było zobaczyć dwudrzwiowego Citaro Hybrid. Autobus ten, demonstrowany już na poprzednich targach branży autobusowej, został uhonorowany prestiżową nagrodą Bus of the Year 2019.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.