Przed Bożym Narodzeniem do Ołomuńca dotarł pierwszy z dziewięciu nowych tramwajów EVO 1/o. Zgodnie z zapowiedziami od lutego zacznie wozić pasażerów. Jednocześnie przewoźnik zapowiedział wycofanie tramwajów T3 i Astra.
W grudniu 2023 r. operator DPMO podpisał umowę z firmą Pragoimex na
dostawy dziewięciu nietypowych tramwajów EVO 1/o – w pełni niskopodłogowych jednoczłonowych, jednokierunkowych, z drzwiami z dwóch stron. Pojazdy są przystosowane do jazdy ukrotnionej. Wartość zakupu to 314,5 mln koron (ok. 52 mln zł), do tego dochodzi 14,7 mln koron (ok. 2,4 mln z) za czteroletnie utrzymanie. 81% kosztów zwraca UE.
W pojeździe, którego długość wynosi 15,1 m, znajduje się siedem par drzwi – cztery z prawej, trzy z lewej. Każdy wóz mieści 112 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. – Tramwaje te potrzebujemy głównie do obsługi trasy do krańca Nové Sady, który jest pozbawiony pętli. Możemy je wykorzystać także do obsługi tras w trakcie remontów – mówi Jaroslav Michalík, szef DPMO. Pojazdy są klimatyzowane, a wyposażenie obejmuje m.in. porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, system zliczana pasażerów, system antykolizyjny czy podgrzewane siedzenia.
Pierwszy wagon został dostarczony w grudniu 2024 r. Pozostałe osiem przyjedzie do końca roku. W sumie, jeśli uwzględnimy poprzednie dostawy, ołomuniecki przewoźnik będzie posiadać 13 wagonów EVO 1/o.
Wraz z wyjazdem na tory nowych wagonów DPMO zapowiedziało wycofanie pięciu wagonów legendarnej serii T3 oraz czterech tramwajów Astra (Škoda-Inekon LTM 10.08 albo Škoda 03T).
W przypadku tych drugich problemem jest brak części zamiennych. W sumie powstało 48 wagonów serii Škoda 03T, z czego do Ołomuńca trafiły cztery egzemplarze –były to pierwsze wozy z niską podłogą w tym mieście. Pojazdy te można spotkać jeszcze w Brnie, Moście i Litwinowie oraz Ostrawie.
– Ołomuniec dysponuje jednym z najlepszych systemów komunikacji miejskiej w Czechach. Świadczy o tym nie tylko regularna wymiana taboru. Nie sposób nie zauważyć ożywionej działalności budowlanej związanej z remontami i modernizacją linii tramwajowych – przygotowujemy ostatni etap linii do Nowych Sadów, spółka przewozowa ma też nową „małą zajezdnię” do parkowania tramwajów przy ulicy Jeremenkovej, a w przyszłości czeka nas duże wyzwanie w postaci budowy dużej zajezdni w Neředínie – podsumowuje Miloslav Tichý, zastępca burmistrza ds. inwestycji.