Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Miasta Ołomuniec (DPMO) rozstrzygnęło przetarg na zakup dziewięciu tramwajów jednoczłonowych o długości ok. 16 m. Pojazdy mają być jednokierunkowe, dwustronne – i przystosowane do dwukierunkowej jazdy ukrotnionej.
Ołomuniec wymaga tramwajów o długości maks. 16 m i szerokości maks. 2,5 m. Jednokierunkowe i jednoczłonowe tramwaje mają posiadać drzwi z dwóch stron – po prawej stronie min. troje podwójnych drzwi o szerokości 1300 mm, a po lewej – dwoje drzwi o szerokości 1300 mm po lewej stronie. Pojemność określono na min. 90 pasażerów, z czego 70 stojących (przy normie 5 os. na m2). Wymagane są wózki obrotowe.
Niedawno przetarg został rozstrzygnięty. Zgodnie z oczekiwaniami, jak podaje
Zdopravy, jedyną ofertę złożyło konsorcjum Aliance TWT z tramwajem EVO 1/o. Wartość zamówienia to 329 mln koron netto (58,8 mln zł), z czego 314,5 mln koron (56,2 mln zł) stanowią same tramwaje, a reszta to świadczenia gwarancyjne. Daje to kwotę ok. 35 mln koron (ok. 6,3 mln zł) za jeden tramwaj (dwa lata temu Ołomuniec za ten pojazd płacił 27,5 mln koron / 4.9 mln zł) – to nowy rekord w Czechach, jeżeli chodzi o cenę wagonu solo. Budżet wynosił 289 mln koron (ok. 51,7 mln zł). Na dostawy przeznaczono maksymalnie 24 miesiące.
Efekty postępowania nie są zaskoczeniem. Od 2006 r. wszystkie przetargi w Ołomuńcu wygrywa Aliance TWT – czyli konsorcjum, skupiającego Pragoimex, VKV Praha i Krnovské opravny a strojírny. DMPO eksploatuje jednokierunkowe dwustronne tramwaje od 2013 r. Uruchomiono wówczas linię do Novych Sadów, która jest pozbawiona pętli.