Wszystko wskazuje na to, że liczne zapowiedzi wreszcie się ziszczą. Miasto Olsztyn opublikowało plan zamówień publicznych na ten rok. Wkrótce powinniśmy się doczekać odkładanego od półtora roku przetargu na rozbudowę sieci tramwajowej. Nie powinno być także problemów z finansowaniem inwestycji.
Przed Olsztynem drugi etap rozbudowy sieci tramwajowej. Ten najmłodszy w Polsce system miałby się powiększyć o tory prowadzące z osiedla Pieczewo ulicami Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Łącznie byłoby to ok. 6 km dwutorowej linii. Pozwoli to uruchomić dwie kolejne linie tramwajowe. Linia nr 4 kursować będzie z osiedla Pieczewo do dworca głównego, z kolei linia nr 5 z osiedla Pieczewo pod Wysoką Bramę.
Sześć kilometrów dwutorowej linii tramwajowej z Pieczewa do Skweru Wakara po ostatnim otwarciu ofert, miało kosztować Olsztyn 393,6 mln zł. Przynajmniej tyle zaproponowało w ostatnim przetargu konsorcjum firm Mosty Łódź i Balzola Polska. Ich oferta w lipcu 2018 roku była najtańsza, a i tak przekraczała budżet miasta o ok. 150 mln zł.
Nowy przetarg władze miasta już kilkukrotnie przekładały. Wreszcie powinniśmy się jednak doczekać realizacji obietnic i rozpisania nowego postępowania. Miasto opublikowało plan przetargów na 2020 rok. Wśród 31 postępowań jest także tramwajowe zadanie, które nazwano „Budowa linii tramwajowej w ciągu ulic Piłsudskiego, Wyszyńskiego, Synów Pułku, Krasickiego, Wilczyńskiego do Os. Pieczewo” oraz „Budowa węzła przesiadkowego – Wysoka Brama” w ramach projektu „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie - trakcja szynowa”.
– Planujemy ogłosić postępowanie na przełomie lutego i marca – zapowiada Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Olsztynie. Tym samym miasto przystąpi do przetargu z większym finansowaniem niż poprzednio. Na realizację inwestycji przeznaczono 450 mln zł. – Udało nam się uzyskać większe finansowanie, ponieważ nasza inwestycja została zidentyfikowana jako tzw. duży projekt. Zostaliśmy zaliczeni do grupy projektów powyżej 50 milionów euro, co daje nam możliwość zwiększenia kwoty dofinansowania do 85% kosztów kwalifikowanych. Daje to możliwość realizacji wszystkiego w jednym projekcie. To istotne ponieważ teraz budujemy drugi kręgosłup linii tramwajowej, następnie będziemy mogli już dowiązywać poprzecznice i domykać schemat tramwajowej linii komunikacyjnej w Olsztynie – podkreśla rzeczniczka.
W zadaniu znajdzie się także budowa w docelowym miejscu krańcówki tramwajowej na placu Jedności Słowiańskiej. Obecnie funkcjonuje tymczasowe rozwiązanie. Peron powstał bliżej na al. Niepodległości – ze względu na archeologiczne wykopki przed Wysoką Bramą. Budowa krańcówki jest niezbędna, gdyż do centrum będą dojeżdżać dwie linie tramwajowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.