Firma NDI została wykonawcą drugiego etapu przebudowy przebudowy linii kolejowych, które utworzą połączenie Olsztyn – Szczytno – Szymany. Projekt ma zostać ukończony do końca roku. Podróż na lotnisko potrwa trzy kwadranse.
W Szymanach
trwa budowa regionalnego lotniska – ukończono już grodzenie terenu lotniska, wylano asfalt na pasie startowym, na drodze kołowania oraz płycie postojowej dla samolotów. Obecnie trwa budowa terminalu pasażerskiego. Zakończenie prac zaplanowano na połowę przyszłego roku. Całość pochłonie około 200 mln zł. Unijne dofinansowanie ma wynieść do 76 proc. wartości inwestycji.
Nowy port regionalny jeszcze w roku otwarcia ma otrzymać połączenie kolejowe. Projekt polegający na rewitalizacji i modernizacji linii kolejowych Olsztyn – Szczytno – Szymany (odcinek Olsztyn – Szczytno – linia kolejowa nr 219 i odcinek Szymany – Szczytno – linia kolejowa nr 35) jako kolejowe połączenie modernizowanego lotniska w Szymanach z Olsztynem podzielony został na dwa etapy ze względu na aspekty środowiskowe. Zadanie pierwsze przebiegało przez obszary chronione Natura 2000, co wiąże się z opracowaniem raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Gotowy jest już 55-kilometrowy, zmodernizowany odcinek linii kolejowej między Olsztynem przez Szczytno do stacji Szymany. Prace na tym odcinku polegały na całkowitej wymianie nawierzchni kolejowej toru głównego szlakowego/zasadniczego na odcinku Olsztyn – Szczytno linii nr 219 (44,38 km) oraz toru głównego zasadniczego na stacji Szczytno na linii nr 35 (0,97 km). Oprócz tego przebudowano perony, wymieniono nawierzchnię drogową na 38 przejazdach, prowadzono roboty budowlane na dwóch nastawniach, wymieniono również wyeksploatowane i wybudowano nowe urządzenia telekomunikacyjne i elektroenergetyczne. Wartość robót wyniosła ponad 116 mln zł. Czas przejazdu na trasie z Olsztyna do Szczytna został skrócony o ok. 10 min. Podniesiony został także standard - pojawiły się nowe perony, urządzenia informacji podróżnych i bezpieczeństwo na linii dzięki uruchomieniu sygnalizacji na przejazdach.
Jest umowa z wykonawcą
W czerwcu 2014 roku Polskie Linie Kolejowe
otrzymały środki unijne na modernizację linii kolejowej Olsztyn-Szczytno-Szymany. Już we wrześniu
otwarto oferty w przetargu na wykonawcę drugiego etapu prac. W przetargu wzięło udział siedem firm. Konsorcjum, którego liderem jest NDI złożyło najkorzystniejszą ofertę w wysokości 61 330 526,73 zł brutto. Zamawiający przeznaczył na wykonanie zamówienia kwotę 68,3 mln zł brutto.
Umowę podpisano dopiero w ostatnich dniach minionego roku. Konsorcjum na realizację inwestycji ma 12 miesięcy. W przypadku opóźnienia, PKP PLK mogą przepaść przyznane na II etap środki unijne. W końcu roku rozstrzygnięto też przetarg na nadzór nad realizacją projektu – będzie go prowadzić firma Ekocentrum z Wrocławia. Jej oferta opiewająca na 892 tys. zł netto była 2,5-krotnie niższa od kosztorysu PKP PLK.
Na lotnisko w trzy kwadranse
Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych pasażerowie będą mogli dotrzeć koleją ze stolicy województwa warmińsko-mazurskiego do portu lotniczego Mazury w Szymanach w zaledwie 45 minut. Na trasie z Olsztyna do Szczytna pociągi pojadą do 100 km/h, a na odcinku ze Szczytna do Szyman będą mogły rozpędzić się do 110 km/h.
W ramach II etapu powstanie ok. 1,6 km nowego torowiska odchodzącego od linii nr 35 przed stacją Szymany do Portu Lotniczego Mazury. Na zlecenie PLK wybudowany będzie peron przy terminalu, wyposażony w wiatę oświetlenie oraz system informacji wizualnej. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Ponadto inwestycja obejmuje budowę Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) na stacji w Szczytnie. LCS usprawni zarządzanie ruchem kolejowym z Olsztyna do Szyman. PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że pozyskały już wszystkie niezbędne dokumenty, które umożliwiają budowę torowiska, w tym: decyzje lokalizacyjne od wojewody warmińsko-mazurskiego i wójta gminy Szczytno oraz pozwolenie wodnoprawne od Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz pozowlenie na budowę. Z terenu przyszłej linii kolejowej usunięto już drzewa i krzewy.
Kto poleci?Niezależnie od prowadzonych prac na lotnisku,
trwają rozmowy z liniami lotniczymi, które miałyby stąd uruchomić połączenia. W ciągu pierwszych sześciu lat istnienia lotniska w Szymanach trzeba będzie dołożyć do niego 30 mln zł.
Budowa nowej linii do lotniska to nie koniec prac nad poprawą transportu kolejowego w województwie. W ciągu najbliższych lat z Olsztyna
poprawić ma się stan infrastruktury w prawie wszystkich kierunkach: do Działdowa, Iławy, Ełku i Braniewa. PKP PLK chce wydać na to miliard złotych.