Olsztyn wystartował z przetargiem na zaprojektowanie przebudowy sześciu pętli autobusowych i budowę dwóch nowych. W planach jest doposażenie części obiektów w ładowarki dla elektryków. Postać mają także nowe przystanki. To jedno z zadań, które miasto wskazało do dofinasowania z programu operacyjnego Polska Wschodnia.
Olsztyn zgodnie z zapowiedziami zaczyna przymierzać się do realizacji pierwszych projektów
, które wskazał we wniosku o dofinansowanie unijne z programu operacyjnego Polska Wschodnia. Właśnie ruszył przetarg na zaprojektowanie przebudowy sześciu olsztyńskich pętli. Miasto ma w planach także budowę dwóch nowych – Zielona Górka oraz przy ul. Bilitewskiego. Wyłoniona w przetargu firma będzie również pełniła nadzór autorski.
Zaplanowano opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie przebudowy pętli Jakubowo, Osiedle Mazurskie, Witosa, Dajtki, Nagórki oraz Redykajny. Obiekty mają zostać doposażone w elektroniczne tablice informacji pasażerskiej prezentujące odjazdy pojazdów w czasie rzeczywistym oraz biletomaty stacjonarne. Zamawiający przewiduje także ustawienie kamer w celu nadzoru nad bezpieczeństwem i poprawnością realizacji przewozów komunikacji miejskiej. Na pętlach powstaną również stanowiska do szybkiego ładowania autobusów elektrycznych, zaś w pobliżu – strefy postojowe „kiss & ride".
Co ciekawe, miasto chce, aby zostały zaprojektowane rozwiązań z zakresu błękitno-zielonej infrastruktury. Zamawiający podkreśla w zamówieniu, że mają one łagodzić skutki ekstremalnych opadów poprzez spowolnienie spływu wód opadowych po powierzchni terenu, a także odciążać system kanalizacyjny poprzez zatrzymanie wód w miejscu opadu. W miejscach, gdzie będzie to możliwe, mają zostać zaprojektowane elementy typu: nawierzchnie przepuszczalne, podłoża strukturalne, rozszczelnienie nawierzchni szczelnych, tereny zielone, zielone przystanki, dachy, fasady i ściany, rowy bioretencyjne, rowy infiltracyjne czy ogrody deszczowe.
Sześć pętli do przebudowy
W przypadku pętli Jakubowo w północnej części Olsztyna, projekt zakłada przebudowę całej drogi manewrowej. Powstać ma wolny pas przelotowy przez pętlę o szerokości 4 metrów dla autobusów, które nie kończą biegu w Jakubowie. Zaprojektowane zostaną nowe stanowiska postojowe dla autobusów. Wyznaczonych ma zostać pięć miejsc. Dwa z nich zostaną wyposażone w urządzenia do szybkiego ładowania. Wiąże się to z koniecznością zaprojektowania stacji transformatorowej. W pobliżu projektanci zaplanują strefę postojową kiss & ride dla minimum jednego pojazdu i do maksymalnie trzech samochodów. Nowością będzie budowa budynku socjalnego. Na wjeździe na pętlę zaplanowana ma zostać początkowa zatoka autobusowa wraz z peronem wzdłuż ul. Parkowej, zaś na wyjeździe – końcowa zatoka autobusowa z peronem wzdłuż ul. Wojska Polskiego. Standardowo zamontowane mają zostać tablice z odjazdami autobusów, kamery, zielone wiaty przystankowe i biletomat.
Pętla Osiedle Mazurskie przy ul. Pstrowskiego również ma mieć przebudowaną drogę manewrową. Tutaj także zaplanowano drogę przelotową. Na pętli zaprojektowanych ma zostać sześć miejsc postojowych, z czego jedno będzie wyposażone w szybką ładowarkę. W pobliżu powstać ma stacja transformatorowa. Dodatkowo projektanci wyznaczą stanowiska postojowe dla innych przewoźników transportu publicznego. Olsztyn zaplanował na pętli powstanie parkingu dla rowerów na maksymalnie 12 jednośladów oraz strefę kiss & ride dla maksymalnie trzech pojazdów. Wytyczone zostaną początkowa i końcowa zatoka autobusowa do obsługi podróżnych.
Prace mają objąć w przyszłości również pętlę Witosa na Jarotach. Zaprojektowana zostanie nowa droga manewrowa. Obiekt ma pomieścić 7 autobusów. Jedno stanowisko zostanie wyposażone w ładowarkę. Standardowo w pobliżu wykonawca zaprojektuje stację transformatorową. Na pętli zaplanowane zostanie miejsce postojowe dla maksymalnie 12 rowerów. Olsztyn zamierza na pętli Witosa wybudować budynek socjalny dla kierowców. Na dachu obiektu zamontowane mają być panele fotowoltaiczne. Do obsługi podróżnych ponownie powstaną początkowa i końcowa zatoka autobusowa.
Nowością jest zamiar przebudowy pętli Zbożowa na Dajtkach. Wcześniej miasto we wniosku nie wskazywało jej w planach. Przebudowę ma przejść droga manewrowa. Zaplanowanych będzie sześć miejsc dla autobusów. Jedno będzie wyposażone w ładowarkę. Podobnie jak na poprzednich pętlach, także tutaj miasto planuje stojaki dla 12 rowerów oraz strefę postojową kiss & ride dla maksymalnie trzech pojazdów. Na tej pętli również ma powstać budynek socjalny.
Najmniejszy zakres do zaprojektowania wskazano dla pętli Redykajny oraz Nagórki. Dla tej pierwszej projektanci wyznaczą stanowiska postojowe dla dwóch autobusów. Jedno miejsce wyposażone będzie w ładowarkę. W pobliżu powstać będzie musiała więc stacja transformatorowa. Zaplanowano budowę budynku socjalnego dla kierowców. Wzorem poprzednich pętli powstaną początkowe i wyjazdowe zatoki autobusowe. Na Nagórkach przebudowana ma być droga manewrowa oraz stanowiska postojowe dla autobusów. Powstać ma budynek socjalny, a na wjeździe na pętlę początkowa zatoka dla wysiadających pasażerów. Na wszystkich wymienionych sześciu pętlach Olsztyn przewidział ponadto montaż wyświetlaczy z informacją pasażerską, biletomatu, monitoringu, zielonych wiat i nowego oświetlenia.
W planach nowe pętle i przystanki
Wykonawca zaprojektuje również budowę zupełnie nowej pętli autobusowej przy ul. Bilitewskiego na Osiedlu Generałów oraz pętli Zielona Górka. Tylko na pierwszej pętli zaplanowano jedno stanowisko dla elektrobusów. Tutaj również powstaną miejsca dla rowerów oraz budynek socjalny dla kierowców. Z kolei na pętli Zielona Górka ma się znaleźć miejsce postojowe dla trzech autobusów. Dodatkowo zaplanowano strefę postojową kiss & ride dla maksymalnie trzech pojazdów. Również tutaj powstanie budynek socjalny.
Projektanci pochylą się także nad wytyczeniem nowych 40-metrowych przystanków – Limanowskiego-wiadukt na ul. Limanowskiego, Dworcowa-Towarowa na ul. Towarowej, Paderewskiego przy ul. M. Zientary-Malewskiej oraz przystanku Targowisko Miejskie na ul. Szarych Szeregów, który skróci odległość dojścia do najbliższego ważnego węzła kolejowego, którym jest stacja Olsztyn Zachodni. Poprawi to integrację pomiędzy różnymi środkami transportu. Przystanki zostaną wyposażone w zielone wiaty, biletomaty i tablice z informacją pasażerską.
Składanie ofert wyznaczono do 5 listopada. Wybór projektanta poprzedzi analiza takich kryteriów jak cena (60 proc.), doświadczenie projektanta branży drogowej (30 proc.), skrócenie terminu realizacji (10 proc.). Na opracowanie zakresu zamówienia przewidziano maksymalnie 12 miesięcy, jednak oferenci mogą skrócić ten termin do 10 miesięcy.