Zakończyły się negocjacje z wykonawcą rozbudowy olsztyńskiej sieci tramwajowej. Miasto zwaloryzuje wart ponad 400 mln zł kontrakt o dodatkowe środki. Ciężar waloryzacji najpewniej weźmie na siebie Unia Europejska.
Olsztyn poinformował, że zakończyły się mediacje dotyczące finansowych roszczeń wykonawcy rozbudowy tramwajowej trakcji. Aneks został podpisany przez zainteresowane strony oraz przedstawicieli Prokuratorii Generalnej.
Wykonawca tramwajowej inwestycji, spółka Polimex Infrastruktura w konsorcjum z Trakcją, zwrócił się o waloryzację kontraktowych kwot powołując się na ustawowe zapisy dotyczące siły wyższej, w szczególności zbrojnej agresji Rosji na Ukrainę i pandemii koronawirusa. Jak wskazano, te okoliczności doprowadziły do nadzwyczajnego wzrostu cen materiałów na rynku budowlanym oraz wzrostu innych elementów produkcji budowlanej. Zwrócono uwagę również na problemy z dostępnością materiałów budowlanych, wynikające z przerwania łańcuchów dostaw i nakładanymi w związku z wojną sankcjami. Wykonawca uzasadnił jednocześnie że były to okoliczności, których nie mógł przewidzieć w dacie złożenia oferty, a które skutkują drastycznym wzrostem ponoszonych przez firmę kosztów realizacji kontraktu.
Mediacja między samorządem Olsztyna a wykonawcą toczyła się w Sądzie Polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP. Po ponad miesiącu negocjacji strony doszły do porozumienia. – Określiliśmy, że maksymalna kwota, o jaką może wzrosnąć wartość kontraktu, to 51,3 mln złotych – mówi Andrzej Karwowski, kierownik ratuszowej jednostki realizującej projekt. – Waloryzacja dotyczy prac wykonanych od 1 marca 2022 roku do ukończenia kontraktu, czyli do 16 października 2023 roku. Najprawdopodobniej uzgodniona kwota będzie sfinansowana z pieniędzy Unii Europejskiej. Dokumenty w sprawie zwiększenia finansowania są już rozpatrywane przez Komisję Europejską.
W Olsztynie realizowany jest drugi etap budowy sieci tramwajowej. Do funkcjonującej już linii z dworca kolejowego na osiedle Jaroty dołączy kolejna, która połączy centrum z osiedlem Pieczewo. O postępach prac pisaliśmy w
poprzednim artykule. Umowę na realizację robót na odcinku 6 kilometrów miasto podpisało w czerwcu tego. Prace pierwotnie wyceniono na kwotę 403 mln zł. Projekt zakłada również budowę węzła przesiadkowego przy Wysokiej Bramie oraz nasadzenia ponad 2,8 tys. drzew.