Miasto od 2022 roku dąży do przejęcia od prywatnego dewelopera Retail Provider części autobusowej dworca głównego. Wszystko po to, aby własnymi siłami stworzyć zintegrowane centrum przesiadkowe przy nowym dworcu kolejowym. Jak przekazuje włodarz miasta, Piotr Grzymowicz, na razie nie ma przełomu w rozmowach w sprawie zamiany gruntów.
Część autobusowa dworca głównego w Olsztynie należy do prywatnego dewelopera Retail Provider. Firma chciała realizować w mieście projekt galerii handlowej z funkcjami dworcowymi. Na ten pomysł nie przystali kolejarze, którzy realizują niezależnie własną inwestycję i budują właśnie nowy dworzec kolejowy dla Olsztyna. W efekcie prywatny inwestor porzucił plany budowy centrum handlowego i zapowiedział blokowanie kolejowych inwestycji. Oznacza to, że obok nowego obiektu PKP SA zostałby kawałek bryły starego dworca. Co więcej, od dłuższego czas jest on i tak zamknięty. Obsługa podróżnych autobusów dalekobieżnych odbywa się wyłącznie na placu manewrowym. Przeczy to idei – zapowiadanego od lat – utworzenia w tym miejscu zintegrowanego węzła przesiadkowego.
Jak przekazywał w 2022 roku Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, miasto stara się rozwiązać ten problem i dąży do pozyskania autobusowej części olsztyńskiego dworca, by siłami samorządu zagospodarować na nowo ten rejon i stworzyć zintegrowane centrum przesiadkowe. Miałoby się to odbyć na zasadzie wymiany gruntów z prywatnym deweloperem. Jak się jednak okazuje, rozmowy z prezesem firmy Rafałem Twarowskim, nie przyniosły dotychczas spodziewanego efektu.
– Czekamy na ponowną wycenę gruntu przy dworcu od prezesa Retail Provider Rafała Twarowskiego – wyjaśnia Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. – Zgodnie z przedłożoną przez niego ofertą, jesteśmy cały czas gotowi podjąć rozmowy, żeby dokonać zamiany gruntów, ale wyłącznie na zasadzie ekwiwalentności – deklaruje włodarz. Deweloper chciałby od miasta pozyskać teren pod budowę budynków mieszkalnych. Miasto zaproponowało więc firmie Retail Provider grunt na Pieczewie. – Jednak firma chciała za swoją nieruchomość przy dworcu dużo większe pieniądze, niż wynikało to z wyceny rzeczoznawcy majątkowego. Myśmy się na to nie zgodzili i czekamy na nowe wyceny – podkreśla prezydent.
Miasto nie zdradza przy tym – nawet ogólnych – planów dotyczących części autobusowej dworca. – Na razie nie chcemy składać żadnych deklaracji dotyczących przyszłości tego terenu, dopóki nie będziemy mieli pewności że go przejmiemy – przyznaje Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Urzędu Miasta. W przeszłości prezydent Olsztyna wyjaśniał, że pomocne w zagospodarowaniu części autobusowej dworca miałyby być środki unijne z dedykowanemu województwu warmińsko-mazurskiemu Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.