W kwietniu Olsztyn formalnie przejął na własność ostatni z zamówionych – w ramach umowy podstawowej – dwunastu tramwajów Durmazlara. Do końca roku Olsztyn ma czas na decyzję, czy podwoić kontrakt. Wszystko wskazuje na to, że może się tak stać, bo miasto dąży do uruchomienia opcji.
Za nami VII Europejski Kongres Samorządów, który odbywał się w Mikołajkach w dniach 11-12 kwietnia. Jednym z uczestników był Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, który przybliżył szczegóły rozwoju szynowego transportu miejskiego w stolicy regionu. Rozbudowa sieci tramwajowej to jedna ze sztandarowych inwestycji miasta. Wraz z powstawaniem kolejnych linii pojawia się również potrzeba inwestowania w tabor. Właśnie ze względu na trwającą inwestycję, Olsztyn zamówił dwanaście tramwajów Panorama od Durmazlara. Ostatni z pojazdów został z końcem marca
odebrany. Do końca roku formalnie miasto może w ramach prawa opcji rozszerzyć zamówienie o kolejnych dwanaście tramwajów.
– Mieliśmy spotkanie w ubiegłym tygodniu z dyrektorem Durmazlara. Firma jest zainteresowana zawartą w umowie opcją. Cena pozostaje ta sama, jednak miałaby ona uwzględniać wartość inflacji – przyznał Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Jak podkreślił, cena dla miasta pozostaje bardzo korzystna. Durmazlar w zamówieniu podstawowym wycenił tramwaje na 8,99 mln zł brutto za jeden pojazd. W ramach opcji kwota ta jest mniejsza i wynosi 8,19 mln zł brutto. – Mamy oczywiście możliwość odliczenia VAT-u, więc cena jest dla nas bardzo atrakcyjna i wynosi ok. 6,5 mln zł – podał prezydent.
Włodarz przyznał także, że miasto ma w planach dalszy rozwój sieci tramwajowej w ramach nowej perspektywy finansowej. Obecnie powstaje linia łącząca Pieczewo, czyli jednego z osiedli mieszkaniowych na południu miasta z centrum. O kolejnych pomysłach na budowę torowisk pisaliśmy w oddzielnym artykule
tutaj.
– Rozwój sieci będzie wymagał dostarczenia kolejnych tramwajów, które pozwoliłyby zapewnić odpowiednią zdolność przewozową. Dzisiaj mamy 27 pojazdów, ale przy realizacji naszych planów, będzie to za mało – wyjaśnił Grzymowicz. – Zależy nam na tym, aby skorzystać z tej opcji. To nie ulega wątpliwości – przyznał.
Miasto prowadzi teraz rozmowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości i Ministerstwem Funduszy i Rozwoju Regionalnego. – Wiemy, że w ramach Programu Operacyjnego Polski Wschodniej są środki w ramach starej perspektywy, które będzie można wykorzystać. Niedługo powinniśmy poznać odpowiedź czy będzie to możliwe – mówił Grzymowicz w Mikołajkach.
Kontrakt z tureckim Durmazlarem dotyczył dostawy dwunastu tramwajów dwuczłonowych niskopodłogowych o długości 32,5 metra. Pojazdy o nazwie Panorama posiadają szerokość znaną już z Solarisów Tramino – 2,5 metra. – Wykonawca jest już sprawdzony, któremu też zależy aby wejść na rynek Unii Europejskiej. Są oczywiście usterki w pojazdach, ale na bieżąco są one usuwane i z naszej strony bardzo wnikliwie to monitorujemy i egzekwujemy – podkreślił prezydent Grzymowicz. W przypadku zdecydowania się na skorzystanie z opcji, producent – zgodnie z umową – będzie miał 12 miesięcy na realizację zadania.