W środę 18 lipca Olsztyn podpisał umowę z Durmazlarem na dostawę 12 tramwajów z opcją na kolejne 12 pojazdów. Za 21 miesięcy do stolicy Warmii i Mazur przyjedzie pierwszy turecki tramwaj, bazujący na rodzinie pojazdów Panorama.
– Od 2015 r. ponownie jeżdżą u nas tramwaje, które chcemy rozwijać. Dzisiejsze spotkanie pozwoli nam podjąć współpracę w ramach wcześniej przygotowanego przez nas programu rozwoju transportu publicznego. Szeroka reprezentacja strony tureckiej świadczy o poważnym podejściu. Mam nadzieję, że za 21 miesiące zgodnie z założeniami przyjadą pierwsze dwa tramwaje. To nowoczesne, dwukierunkowe tramwaje, spełniające nasze wysokie wymagania. Te pojazdy będą jeszcze cichsze niż Solarisy – mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
– Jestem bardzo szczęśliwa, że mogę być w Olsztynie. Relacje handlowe są ważne, ale dla mnie ma to większy wymiar. Jeden z najważniejszych moich celów jako honorowego konsula RP w Turcji jest budowanie mostów. W tym dni zbieramy żniwo bardzo długich prac. Stajemy sobie bliscy, jak rodzina. Jestem przekonana, że podpisanie dzisiejsze umowy będzie kolejnym mostem między naszymi krajami. Dołożymy wszelkich starań, by nie zawieść oczekiwań – mówi Fatma Durmaz Yılbirlik, wiceprezes firmy Durmazlar i córka założyciela Ali Durmaza.
Przedmiotem podpisywanej umowy jest dostawa 12 tramwajów, z opcją na 12 kolejnych. Olsztynowi udało się kupić tramwaje dopiero za drugim podejściem. W pierwszym postępowaniu jedyną ofertę, znacznie przekraczającą jednak możliwości finansowe miasta,
złożyło konsorcjum Solarisa i Stadlera, reprezentujące dotychczasowego dostawcę olsztyńskich tramwajów. Olsztyn
pozmieniał warunki i ogłosił kolejne postępowanie – w nim jedyną ofertę, która w dodatku mieściła się w budżecie, złożył turecki Durmazlar. Producent zaoferował realizację podstawowej wersji zamówienia za 107,9 mln zł brutto, a całości, z opcją, za 206,2 mln zł brutto.
Tureckie tramwaje, bazujące na rodzinie Panorama, będą liczyły 32,5 m długości, czyli nieco więcej niż Tramino. W pojeździe zostanie zachowana szerokość 2,5 m. W najszerszych fragmentach pudła producent zapewni układ 2+1 lub 1+1. Olsztyńska Panorama pomieści 210 podróżnych, w tym 40 na miejscach siedzących. W wagonie znajdzie się sześć par drzwi, z czego pierwsze i ostatnie będą pojedyncze. Skrajne wózki mają być skrętne. Pojazd na całej długości będzie niskopodłogowy, choć nad wózkami znajdą się wzniosy. Więcej o tramwajach piszemy
tutaj (porównanie z Tramino
tutaj).
mat. pras. UM Olsztyn
Pierwszy tramwaj ma dotrzeć do Olsztyna w ciągu 21 miesięcy od podpisania umowy, co oznacza, że ujrzymy go w stolicy Warmii i Mazur na wiosnę 2020 r. Ostatnie tramwaje z zamówienia mają tam trafić pięć miesięcy później. Decyzję o wykorzystaniu opcji Olsztyn może podjąć do końca 2021 r. Na realizację opcji wykonawca będzie miał 12 miesięcy.
Dostawa tramwajów do Olsztyna to dla Turków prestiżowe zlecenie. To pierwsze zamówienie z krajów Unii Europejskiej. Sprawnie zrealizowany kontrakt będzie dobrą rekomendacją dla ewentualnych kolejnych zamówień.
Tramwaje mają zostać wykorzystane do wzmocnienia obsługi istniejących linii, a także obsługi nowej trasy. Jest jednak problem z przetargiem na jej budowę z powodu
zbyt drogich ofert. Miasto zapowiedziało, że
obecnego przetargu rozstrzygać nie będzie. Magistrat rozważa trzy scenariusze rozwiązań.