Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn: Czy tramwaje stracą priorytet?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-09-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Olsztyn: Czy tramwaje stracą priorytet?
fot.
Wraz z uruchomieniem w Olsztynie tramwajów, władzę na miejskich skrzyżowaniach przejął ITS. To inteligentny system sterowania ruchem, który reaguje na korki i nadaje priorytet komunikacji miejskiej, tak, by zagwarantować konkurencyjny czas dojazdu. Wielu z kandydatów na prezydenta Olsztyna bierze w obronę kierowców, którzy narzekają na pracę systemu, przez co – ich zdaniem – muszą stać w korkach.

W debacie Radia Olsztyn udział wzięło sześciu kandydatów starających się o fotel prezydenta. Jak każde miasto w Polsce, także Olsztyn ma problem z korkami. Zdaniem niektórych kandydatów i mieszkańców miasta, to zasługa uruchomienia ITS-u, czyli inteligentnego systemu sterowania ruchem na skrzyżowaniach. Jego zadaniem jest sterowanie sygnalizacją świetlną by rozładowywać ruch na ulicach, ale także nadawać priorytet komunikacji miejskiej, by zapewnić pasażerom sprawny przejazd.

Potrzebna optymalizacja systemu

O potrzebie takiego systemu mówiła Monika Falej z Komitetu Wyborców Wspólny Olsztyn. – Kiedy autobus lub tramwaj podjeżdża do skrzyżowania, to samochody muszą czekać wtedy dwie zmiany. Uważam, że transport powinien być uprzywilejowany – podkreśliła kandydatka. Zaznaczyła jednak, że potrzeba kolejnych rozwiązań systemowych, by w sytuacji, gdy kierowcy czekają zbyt długo w korku, system odpowiednio zareagował. – System jest tak mądry, jak mądrzy są ludzie, którzy go tworzą – powiedziała Falej.

Zdaniem Beaty Bublewicz z Komitetu Koalicji Obywatelskiej, system jest niedopracowany. – System jest tak zaprogramowany że jadący ulicą Sikorskiego tramwaj wstrzymuje ruch wszystkim. Kierowcy, którzy skręcają z ul. Sikorskiego w Tuwima stoją czasami jedną, może dwie-trzy zmiany świateł – wyjaśniła Bublewicz. – Miasto jest dla ludzi i trzeba robić wszystko żeby system komunikacji był przyjazny dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, a kurioza były eliminowane – mówiła kandydatka. Bublewicz nie podała jednak sposobu jak można poprawić system.

Miasto ma być dla ludzi, a nie dla samochodów

Krzysztof Kacprzycki, reprezentujący Komitet SLD Lewica Razem, podkreślił wypowiedziane słowa kandydatki Bublewicz. – Zgadzam się, miasto powinno być dla ludzi, a nie dla samochodów – zaznaczył. – Każdy poruszający się danym środkiem lokomocji dokonuje świadomego wyboru. Dobra komunikacja publiczna ma dawać ten wybór – mówił kandydat. Wyjaśnił także, że bardzo często kierowcy łamią przepisy ruchu drogowego i wzajemnie blokują się na skrzyżowaniach.

Wypij: Zlikwiduję priorytet dla tramwajów

Michał Wypij z Prawa i Sprawiedliwości określił dekadę rządów prezydenta Grzymowicza dekadą korków. – Skrót ITS rozwija się w mieście: i teraz stój. Rzeczywistość podpowiada nam najlepsze scenariusze. W ciągu ostatnich kilkunastu tygodniu był taki moment, kiedy przez Olsztyn można było przyjechać. To był ten moment, kiedy nie działał ITS i przestała działać sygnalizacja świetlna – wyjaśnił. Kandydat zapowiedział przy tym radykalną decyzję. – Będę proponował optymalizację działania sygnalizacji świetlnej oraz likwidację priorytetu dla tramwajów. Chciałbym, żeby wszyscy uczestnicy ruchu byli traktowani równo i zdroworozsądkowo. Liczę, że dekada korków się skończy – zapowiedział Wypij.

Andrzej Maciejewski z Kukiz’15 skwitował, że ITS jest standardem na świecie. – Pytanie czy będziemy system traktować jako gadżet, czy jako pewną wiedzę dla dobra mieszkańców – zaczął kandydat. Zdaniem Maciejewskiego dużo danych rejestrowanych przez system nie jest wykorzystywanych. Jako przykład podał brak rozwiązania, kiedy kierowcy mogą otrzymać SMS o utrudnieniach w ruchu w związku z awarią na ulicy.

Lawinowo rośnie liczba samochodów w mieście

– ITS w czasie rzeczywistym określa liczbę pojazdów stojących na skrzyżowaniu ze wszystkich wlotów. Tam, gdzie jest ich najwięcej, uruchamia w pierwszej kolejności zielone światło. Oczywiście wiąże się z tym także priorytet dla tramwajów. Dzięki niemu tramwaj z Jarot jedzie do centrum w 19 minut, a do dworca 21 minut – wyjaśnił Piotr Grzymowicz, obecny prezydent miasta. Dodał, że wyłączenie systemu wiązałoby się z problemami, gdyż powstał przy współudziale unijnych środków. – Na europejskim kongresie dostaliśmy pierwszą nagrodę za system, który wykonała olsztyńska firma, więc bądźmy z tego dumni. Zgodzę się, że trzeba pracować nad optymalizacją, tylko pamiętajmy, że cztery lata temu w Olsztynie mieliśmy średnio 500 samochodów na 1000 mieszkańców, a dzisiaj mamy już 1 tys. samochodów – zaznaczył prezydent.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

Komunikacja

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

inf. prasowa GZM 26 lipca 2023

Warszawa: 7 na 10 skrzyżowań z zieloną falą dla tramwajów

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

Komunikacja

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

inf. prasowa GZM 26 lipca 2023

Warszawa: 7 na 10 skrzyżowań z zieloną falą dla tramwajów

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5