Miasto stara się rozwiązać problem, który powstał w efekcie sporu prywatnego dewelopera Retail Provider z kolejarzami. Olsztyn jest w trakcie pozyskiwania części autobusowej, aby własnymi siłami stworzyć zintegrowane centrum przesiadkowe.
Wiadomo już, że są szanse aby część autobusowa olsztyńskiego dworca głównego, za którą
odpowiada prywatny deweloper – Retail Provider, została ucywilizowana. Po tym jak kolejarze realizują niezależnie własną inwestycję i budują nowy dworzec kolejowy dla Olsztyna, prywatny inwestor porzucił plany budowy centrum handlowego z częścią PKS i zapowiedział blokowanie kolejowych inwestycji. Oznacza to, że obok nowego obiektu PKP SA zostałby kawałek bryły starego dworca. Co więcej, od dłuższego czas jest on i tak zamknięty. Obsługa podróżnych autobusów dalekobieżnych odbywa się wyłącznie na placu manewrowym. Przeczy to idei – zapowiadanego od lat – utworzenia w tym miejscu zintegrowanego węzła przesiadkowego.
Jak przyznał Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, miasto stara się rozwiązać ten problem. – Dążymy do pozyskania autobusowej części olsztyńskiego dworca, by siłami samorządu zagospodarować na nowo ten rejon i stworzyć zintegrowane centrum przesiadkowe. Prawdopodobnie odbyłoby się to na zasadzie wymiany gruntów z prywatnym deweloperem. Jesteśmy już po rozmowach z Ministerstwem Funduszy i Rozwoju Regionalnego oraz z firmą, do której należy dworzec autobusowy – wyjaśnił prezydent Grzymowicz.
Środki na realizację przez samorząd części dworcowej miałyby pochodzić z oszczędności z dedykowanemu województwu warmińsko-mazurskiemu Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. – Mamy przychylność ministerstwa w tej sprawie. Liczymy na ok. 45 milionów euro – przyznał prezydent Grzymowicz.
W Olsztynie realizowane są właśnie dwie duże inwestycje kolejowe.
Przebudowywana jest stacja Olsztyn Główny, która zyska nowe, wyższe cztery perony oraz dłuższy tunel na drugą stronę torów do osiedla Zatorze. Natomiast tuż obok stacji budowany jest
nowy budynek dworca. Obecnie wyburzono starą konstrukcję obiektu, który funkcjonował tutaj od lat 70. Z kolei już wcześniej miasto przebudowało plac Konstytucji 3 Maja, na którym umiejscowiono tramwajowy kraniec oraz przystanki autobusowe.