W pierwszym etapie budowy linii tramwajowej w Olsztynie miasto nie dotarło z torowiskiem pod Wysoką Bramą. Problemem okazały się pozostałości średniowiecznych fortyfikacji. Zdecydowano się na wybudowanie tymczasowego przystanku na ul. 11 Listopada. Zapowiedziano wówczas, że krańcówka znajdzie się w docelowym miejscu, gdy miasto będzie realizować drugi etap rozbudowy sieci. Choć zadanie istotnie znalazło się w zakresie zamówienia, miasto czeka ze startem prac na przyznanie dodatkowych środków.
Problemy z krańcówką w okolicach Starego Miasta w trakcie pierwszego etapu budowy sieci tramwajowej rozpoczęły się wraz z pracami archeologicznymi. Pod ziemią odkryto fundamenty zabytkowej średniowiecznej baszty oraz fragmentów starego muru obronnego. Konserwator zabytków nie zgodził się wówczas na budowę w tym miejscu peronu tramwajowego, gdyż mogłoby to uszkodzić pozostałości pod ziemią. W związku z goniącymi terminami i koniecznością rozliczenia projektu z Unią Europejską, zdecydowano się na skrócenie linii i budowę tymczasowego peronu na ul. 11 Listopada. Powstał tutaj wyłącznie jeden tor, co uniemożliwia dłuższe postoje oraz mijanie się (wyprzedzanie) tramwajów.
Uporządkowanie kwestii docelowej krańcówki zapowiadano wraz z drugim etapem inwestycji związanej z rozbudową sieci tramwajowej. Tak też się stało, w zamówieniu wreszcie uwzględniono, że w ramach robót podobnych Olsztyn zleci rozbudowę krańcówki na pl. Jedności Słowiańskiej.
Organizacja ruchu po rozbudowie tramwajów przy Wysokiej Bramie ma być bardzo podobna do obecnej. W tej chwili tramwaj kończy jazdę przy tymczasowym peronie na ul. 11 Listopada, a pojedynczy tor kończy się kozłem oporowym. Zostanie on przedłużony. Dwa tory pojawią się dopiero na pl. Jedności Słowiańskiej. Rozwidlenie nastąpi za przejściem dla pieszych wiodącym między domem handlowym a Wysoką Bramą. Promień łuku został określony przez ratusz jako nie mniejszy niż 25 m. Ze szkiców widać jednak, że w pewnym momencie zrobi się bardzo ciasno dla pieszych, którym – ze względu na ostry łuk – drogę przetnie tramwaj. Zmianie ulegnie także położenie obecnego przejścia w poziomie jezdni, które znajdzie się odrobinę bliżej krańcówki tramwajowej. Droga dla samochodów umożliwi swobodne minięcie autobusu, który zatrzyma się, by zabrać pasażerów. Ruch w dalszym ciągu pozostanie jednokierunkowy.
Miasto zdecydowało się na dwa perony po bokach tramwajów. Jedna z platform będzie ponadto obsługiwać także autobusy, co powinno umożliwić pasażerom wygodne przesiadki drzwi w drzwi – ale tylko pomiędzy tramwajem, który zatrzyma się na północnym torze. Plan rozwoju zakłada, że na krańcówce zakończą bieg dwie linie – nr 1 z Kanta oraz nr 5 z Pieczewa.
Rozbudowa sieci tramwajowej rozpoczęła się już w wakacje 2021 roku, jednak prace pod Wysoką Bramą jeszcze się nie rozpoczęły. – Zamawiający wstrzymał w 2021 roku rozpoczęcie prac przy Wysokiej Bramie. Obecnie oczekujemy na odwieszenie wstrzymania i przekazanie terenu budowy – tłumaczy Anna Czyż, rzeczniczka prasowa Polimexu, wykonawcy inwestycji.
Więcej światła na sprawę rzuca Urząd Miasta, który koordynuje prace. Okazuje się, że miasto ma pomysł zagospodarowania w jednym czasie całego terenu przed Wysoką Bramą – zarówno części tramwajowej jak i wykopalisk. – Złożyliśmy do drugiej edycji programu inwestycji strategicznych Polski Ład wniosek o uczytelnienie reliktów przy Wysokiej Bramie. I będzie to część ambitnego projektu Biura Dżus GK Architekci, które zwyciężyło w ogólnopolskim konkursie na uczytelnienie fortyfikacji na Starym Mieście – tłumaczy Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Olsztynie. Jak dodaje, dokumentacja jest już gotowa. – Czekamy na informację czy otrzymamy dofinansowanie. Jeśli tak, to wówczas będziemy mogli przekazać tę realizację konsorcjum firm Polimex z Trakcją jako zamówienie uzupełniające – wyjaśnia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.