Olsztyn finiszuje rozbudowę sieci tramwajowej. Podstawowy projekt zakłada budowę przede wszystkim torowiska wraz z siecią trakcyjną. Miasto skorzystało jednak z możliwości rozszerzenia robót o prace podobne. Dzięki temu tam, gdzie linia tramwajowa jest poprowadzona brzegiem ulicy, istnieje możliwość przebudowy także przyległej jezdni. Roboty wyceniono na prawie 12 mln zł.
W Olsztynie ku końcowi zbliża się rozbudowa sieci tramwajowej. Powstaje ponad 6 km podwójnego torowiska z osiedla Pieczewo do centrum miasta, gdzie nastąpi dowiązanie do poprzedniej linii. Prace wyceniono na kwotę 454 mln zł włącznie z waloryzacją. Roboty prowadzi konsorcjum firm Polimex-Mostostal wraz z Trakcją. Wartość kontraktu wzrosła za sprawą przeprowadzonych negocjacji w sprawie rozszerzenia projektu tramwajowego o roboty dodatkowe. Mowa przede wszystkim o pracach drogowych w miejscach, gdzie linia tramwajowa została poprowadzona brzegiem ulic. Podpisano już dwie stosowne umowy, których wartość to 11,55 mln zł netto (14,2 mln zł brutto).
Jak poinformował Olsztyn, prace dodatkowe miałyby objąć przede wszystkim przebudowę ulicy Krasickiego. Przypomnijmy, że torowisko na początku ul. Krasickiego od strony osiedli Pieczewo i Jaroty poprowadzono na środku ulicy. Przetnie ono następnie skrzyżowanie o ruchu okrężnym, które połączy ponadto ul. Boenigka i ul. Sobocińskiego. Tuż za nim tory znajdą się poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ul. Krasickiego, aż do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego. Tam tramwaj wjedzie na estakadę. Roboty dodatkowe będą dotyczyć lewej i prawej jezdni ulicy (od strony os. Nagórki), które nie są objęte podstawowym kontraktem i wynikają z tak zwanych „białych plam” w projekcie drogowym.
Przebudowę przejdzie także jezdnia ul. Krasickiego na odcinku od ul. Murzynowskiego do skrzyżowania z ul. Synów Pułku oraz jezdnia na ul. Synów Pułku od skrzyżowania z ul. Krasickiego w stronę skrzyżowania z ul. Pstrowskiego. Wzdłuż ul. Synów Pułku tory będą prowadzić dalej poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ulicy. Warto przypomnieć, że w podstawowej wersji kontraktu zmieni się układ skrzyżowania ul. Synów Pułku, ul. Pstrowskiego i ul. Wyszyńskiego, które przybierze charakter ronda.
Kolejne zadanie będzie dotyczyło wymiany nawierzchni jezdni z kostki kamiennej na ul. 11 Listopada na odcinku od skrzyżowania z ul. 1 Maja/ul. Pieniężnego do miejsca, gdzie powstanie węzeł przesiadkowy. Ostatnie zadanie to z kolei demontaż istniejących krawężników separacyjnych (kamiennych) i zastąpienie ich belkami monolitycznymi w ciągu al. Piłsudskiego. Roboty obejmą odcinek od peronów tramwajowo-autobusowych na przystanku Centrum do skrzyżowania z ul. Kościuszki. Jak wyjaśnia miasto, jest to zadanie w ramach wykonawstwa zastępczego napraw po firmie Balzola, która nie usunęła wad w okresie gwarancji i rękojmi na infrastrukturę tramwajową wykonaną w 2015 roku. – W związku z tym wykonując naprawę skorzystamy z całej kwoty na gwarancję należytego wykonania umowy z kontraktu z Balzolą – podkreśla Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Urzędu Miasta.
Dodatkowo miasto założyło finansowanie własne prac z możliwością starania się o częściową subwencję. – A ponadto, w związku z tym że pozyskaliśmy fundusze na waloryzację z POIiŚ na wody opadowe i z POPW na trakcję szynową, środki dotychczas służące na pokrycie tych wydatków mogą być przeznaczone na roboty dodatkowe w ramach inwestycji – dodaje rzeczniczka.
Większość robót ma się zakończyć w tym roku. Więcej czasu przeznaczono na roboty drogowe na odcinku jezdni prawej ul. Krasickiego od skrzyżowania z ul. Sobocińskiego/ul. Boenigka do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego. Tutaj zamawiający wyznaczył termin do 30 czerwca 2024 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.