Po pierwszym – nieudanym – przetargu na nowe tramwaje dla stolicy województwa warmińsko-mazurskiego, przyszła pora na drugie podejście. Olsztyn postawił na zwiększenie konkurencji i złagodził warunki zamówienia, przez co liczy, że większa liczba producentów weźmie w nim udział. Tym razem miasto chce zakupić nie 8, a 12 tramwajów w podstawowym wariancie i uzyskać tym samym korzystniejszą cenę za tramwaje. Podwyższeniu uległ także budżet zamówienia.
Olsztyn to jedyne miasto w Polsce, które przy pomocy środków unijnych zdecydowało się na budowę od podstaw systemu tramwajowego. Dzięki pierwszemu etapowi inwestycji powstało 11 km torów oraz trzy linie tramwajowe, które wożą olsztynian z Jarot (przy ul. Witosa) do centrum, uniwersytetu i dworca kolejowego. Wkrótce rozpisany zostanie przetarg na dobudowanie kolejnych torowisk o długości ok. 6 km. Do ich obsługi potrzebny jest także tabor, na którego pozyskanie miasto rozpisało pod koniec maja przetarg.
Zbyt drogo dla miastaPierwsze podejście zakończyło się, niestety, niepowodzeniem. Olsztyn
złożył zamówienie na zakup do 24 nowych pojazdów, jednak w ramach podstawowego wariantu zagwarantowano pozyskanie wyłącznie 8 wozów – reszta stanowić miała opcję. Jedynie na tak niewielką liczbę udało się Olsztynowi pozyskać wsparcie finansowe z Unii Europejskiej. Reszta pojazdów miała być kupowana sukcesywnie w miarę możliwości finansowych miejskiej spółki wykonującej przewozy.
Tak małe zamówienie oraz wygórowane zapisy dotyczące serwisowania przez producenta sprawiły, że na udział w przetargu zdecydował się
wyłącznie Solaris w konsorcjum ze Stadlerem. Firma złożyła ofertę w wariancie podstawowym na 80,8 mln zł brutto, gdzie miasto zarezerwowało na ten cel jedynie 63,96 mln zł brutto. Zdecydowano się z końcem sierpnia przetarg unieważnić.
Większe zamówienie podstawoweTrzy miesiące czekaliśmy na ponowne ogłoszenie zamówienia. Przez cały ten czas urzędnicy zastanawiali się, jak zmodyfikować zapisy w przetargu, by udało się zamówić tramwaje nowoczesne, komfortowe, a przede wszystkim na miarę możliwości finansowych Olsztyna. Zdecydowano się na umożliwienie większej konkurencji między producentami.
Drugie podejście zakłada zakup również 24 pojazdów, jednak w wariancie podstawowym zdecydowano się zamówić 12 sztuk. Wszystkie pojazdy mają być objęte serwisem gwarancyjnym. Pojazdy mają być niskopodłogowe, wieloczłonowe z silnikami prądu przemiennego. Oszacowano, że całe zmówienie kosztować będzie 176,4 mln zł. Wynika zatem, że założono cenę tramwaju na 7,35 mln zł. Szacunkowa wartość zamówienia podstawowego wynosi 90 mln zł, zaś zamówienia w opcji – 86,4 mln zł. Więcej o specyfikacji zamówienia piszemy
TUTAJ.
Składanie ofert w przetargu trwa do 16 stycznia 2018 roku do godz. 11. Wybór oferty odbywać się będzie przy ocenie ceny (60%), parametrów technicznych (30%) oraz terminu dostaw (10%). Zrezygnowano tym razem z parametru średniego zużycia energii elektrycznej pobieranej z sieci trakcyjnej w przeliczeniu na 1 km. Założono, że realizacja umowy ma się zakończyć najpóźniej do końca 2022 roku.