Kolejny ważny etap w inwestycji tramwajowej za miastem. Dzisiaj odbyły się testy obciążające estakady tramwajowej łączącej ulicę Krasickiego z Synów Pułku.
We wtorek po godzinie 9 rano rozpoczęły się statyczne i dynamiczne testy obciążeniowe estakady tramwajowej. Ma ona pozwolić tramwajom na pokonanie dużej różnicy wysokości dzielącą ulice Krasickiego i Synów Pułku. Sam obiekt jest długi na 270 metrów, a rozpiętość przęsła liczona jest od 28 do 39 metrów. Promień łuku na estakadzie został tak zaprojektowany, że dopuszczalna prędkość tramwaju w tym miejscu będzie wynosiła 25 km/h. W najwyższym miejscu obiekt będzie wznosił się 5 metrów nad przebiegającym tutaj skrzyżowaniem.
Jako pierwsze rozpoczęły się testy statyczne przy pomocy trzech ciężarówek, ważących po 34 tony każda. Sprawdzały one kolejno każdy odcinek estakady. – Po trzech obciążeniach statycznych, będziemy następnie przechodzić do obciążeń dynamicznych, gdzie samochód będzie przy trzech różnych prędkościach poruszał się po estakadzie. Przełożony ciężar na obiekt jest zdecydowanie większy od tramwaju, ale zależy nam na wymuszeniu przede wszystkim największych momentów i potwierdzeniu wykonanego obiektu do założeń projektowych. Tramwaj z pasażerami to około 28 ton, z tym że jest znacznie dłuższy a masa rozkłada się inaczej. Jeśli wiadukt przejdzie dzisiejszą próbę to znaczy, że jest bezpieczny – mówił Michał Pieczywek, kierownik robót mostowych.
Wykonawca robót zapowiada, że 17 października mają się odbyć pierwsze próby przejazdu tramwajem po nowym obiekcie. Nad przebiegiem testów obciążeniowych czuwali naukowcy z Politechniki Śląskiej i z Politechniki Gdańskiej.
Przypomnijmy, że w Olsztynie trwa rozbudowa sieci tramwajowej. Powstaje ponad 6 km podwójnego torowiska z osiedla Pieczewo do centrum miasta, gdzie nastąpi dowiązanie do wcześniej wybudowanej linii. Wraz z rozbudową tramwaju w mieście pojawi się 13 nowych przystanków. Roboty trwają, a umowa przewiduje ich zakończenie 16 października. Wiadomo jednak, że ten termin nie zostanie w pełni dotrzymany i część robót niezwiązanych z linią tramwajową będzie trwało dalej.
Uruchomienie nowych linii tramwajowych nr 4 i 5 zaplanowano od 1 stycznia 2024 roku. Czwórka ma połączyć Pieczewo z dworcem głównym PKP, zaś piątka – Pieczewo z centrum i Wysoką Bramą.