Trwają prace projektowe dla nowego dworca w Olsztynie. Wiadomo już, że część przestrzeni związanej z obsługą podróżnych znajdzie się na poziomie -1. To za sprawą zachowania dojścia do peronów – z przedłużeniem na Zatorze – w postaci tunelu.
W sierpniu zeszłego roku PKP SA podpisały umowę z firmą TPF na projekt przebudowy stacji i budowy dworca Olsztyn Główny. Nowy budynek – o mniejszych gabarytach – ma zastąpić istniejący modernistyczny budynek, o zachowanie którego walczyli lokalni aktywiści.
Jak informują PKP SA, obecnie realizacja inwestycji znajduje się na etapie projektu budowlanego. Na razie nie jest znany wygląd dworca, choć niedawne koncepcje dla dworca we Włocławku budzą obawy o projekt olsztyński. PKP SA zapewniają, że projekt będzie odpowiedni rangą dla miejsca i pokładanych nadziei. – Wizualizacje dworca są jeszcze w trakcie opracowywania. Zależy nam na tym, aby nowy obiekt w pełni wpisywał się w tkankę miejską, jednocześnie odznaczając się nowoczesnością i reprezentacyjnością, zgodnie z obowiązującymi obecnie trendami projektowania – zapewnia Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA.
Wiadomo już, że pewne elementy wystroju obecnego dworca – zgodnie z decyzją konserwatora zabytków – zostaną wykorzystane. – Planowane jest zachowanie neonu i mozaiki po uprzednim ich zabezpieczeniu i renowacji. Nowe lokalizacje elementów zabytkowych zostaną uzgodnione z konserwatorem zabytków na późniejszym etapie prac projektowych – informuje Stilger.
Dojście do peronu zostanie utrzymane w postaci tunelu – zbudowanego od nowa – który prowadzić będzie też na Zatorze. Wcześniej dopuszczano też możliwość realizacji kładki, która jednak wiązałaby się z koniecznością pokonania przez pasażerów większej liczby stopni. Z faktu zachowania tunelu wynikają też założenia projektowe dla dworca. – Przestrzeń przeznaczona na potrzeby związane z obsługą pasażerów będzie częściowo ulokowana na poziomie -1, a częściowo na poziomie 0. Dzięki temu podróżni – w zależności od lokalizacji środka lokomocji – będą mogli skorzystać także z usług towarzyszących – mówi Michał Stilger.
Nie wiadomo jeszcze, jak inwestycja będzie powiązania z częścią autobusową. Jej właściciel planuje zbudować centrum handlowe i biurowe, z nielicznymi stanowiskami autobusowymi. – Prowadzimy rozmowy z właścicielem autobusowej części dworca. Jesteśmy na etapie uzgodnień koncepcji wielobranżowej – zaznacza Stilger.
Projektanci dworca przygotowują też dokumentację dla przebudowy stacji. – Wszystkie cztery perony zostaną podwyższone i poszerzone, co zapewni wygodny dostęp do pociągów. Stacja zostanie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zamontujemy windy i schody ruchome – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Historyczne wiaty na peronach 2, 3 i 4 zostaną zachowane.
Choć dokumentacja powstaje razem, inwestycja stacyjna będzie realizowana niezależnie od części dworcowej. – Planujemy, że w połowie 2020 roku ogłosimy przetarg na roboty. Zakończenie inwestycji zaplanowano w 2023 roku – informuje Merchel.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.