Niedawno PKP SA po raz trzeci rozstrzygnęły drugi już przetarg na budowę dworca i przebudowę stacji Olsztyn Główny. – PKP SA dokładają wszelkich starań, aby postępowanie w sprawie wyboru wykonawcy prac projektowych zakończyło się jeszcze w tym miesiącu poprzez podpisanie umowy – mówi Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA. Na razie jednak do rozpatrzenia pozostaje kolejne odwołanie od wyniku przetargu.
Wspólny przetarg PKP SA i PKP PLK na projekt przebudowy stacji i budowy dworca Olsztyn Główny toczy się z wielkimi trudnościami. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione po tym, jak CBA stwierdziło, że postępowanie mogło być unieważnione. Drugi przetarg, ogłoszony we wrześniu 2018 r., był już
trzykrotnie rozstrzygany. Za każdym razem wygrywała go firma Multiconsult, ale dwukrotnie skutecznie wynik ten kwestionował jej konkurent – firma TPF. Nie inaczej jest tym razem, po ostatnim rozstrzygnięciu. – 24 maja 2019 r. PKP SA
dokonały wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez Multiconsult Polska. Drugi oferent, nie godząc się z wynikiem wyboru, 3 czerwca br. złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej – informuje Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA.
KIO najnowszym odwołaniem jeszcze nie zajęła się. Kolej liczy jednak na szybkie zamknięcie sprawy. – PKP SA dokładają wszelkich starań, aby postępowanie w sprawie wyboru wykonawcy prac projektowych zakończyło się jeszcze w tym miesiącu poprzez podpisanie umowy – zapewnia Michał Stilger.
Niezależnie od perypetii przetargowych nierozstrzygnięte pozostaje postępowanie o uznani obecnego, modernistycznego dworca – przeznaczonego do wyburzenia – za zabytek. Wojewódzki Konserwator Zabytków trzy razy stwierdzał, że cały obiekt na taką ochronę nie zasługuje, ale już dwukrotnie po odwołaniach lokalnych stowarzyszeń decyzja ta była unieważniania ze względów formalnych. Ostatnia,
czerwcowa decyzja nie jest prawomocna.
Konserwator uważa, że na ochronę zasługują wyłącznie wiaty na peronach 2, 3 i 4, a także wybrane elementy ruchome w istniejącym kompleksie dworcowym. – PKP SA na bieżąco monitorują przebieg postępowania (na każdym jego etapie) w sprawie wpisu zespołu dworcowego Olsztyn Główny do rejestru zabytków. Spółka, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2 maja br. złożyła wraz z spółką Dworzec Nieruchomości wnioski o wypis do rejestru zabytków ruchomych mozaiki ściennej znajdującej się w budynku dworca kolejowego i autobusowego oraz napisów przestrzennych (neonów) „Dworzec Kolejowy” i „Dworzec Autobusowy” – informuje Stilger.
Obecnie procedowana koncepcja kolei zakłada zburzenie istniejącego dworca kolejowego i zastąpienie go
znacznie mniejszą bryłą, a także budowę kładki na Zatorze. Kompleksowo zmodernizowany miałby zostać układ torów i peronów. Jednocześnie deweloper, który przejął spółkę PKS, zamierza w miejscu dworca autobusowego postawić kompleks handlowy – z
niewielką, podziemną przestrzenią dla autobusów (bez placu postojowego) w podziemiach.