Na stacji Olsztyn Główny przybywa nowych torów, rozjazdów i bramownic trakcyjnych. Postępują prace przy budowie nowego tunelu pieszego na Zatorze. Widać też zarysy dwóch nowych peronów, choć – wbrew wcześniejszym zapowiedziom – żaden z nowych peronów nie będzie gotowy w tym roku.
Stację Olsztyn Główny przebudowuje Torpol, z którym podpisano umowę w listopadzie 2021 r. Pierwszy peron – nr 4 – zamknięto natomiast w marcu. Istotną częścią przebudowywanej stacji jest 140-metrowy tunel pieszy, który po raz pierwszy umożliwi dojście do peronów z dwóch stron miasta – także ze strony ul. Zientary-Malewskiej na Zatorzu. Jak informują PKP PLK, powstały już cztery betonowe segmenty obiektu o łącznej długości ok. 46 m. Wybudowano już też pierwsze wyjścia na powstający peron nr 4. Teraz wykonawca przystępować będzie do budowy wejścia od strony Zatorza.
Przebudowywane perony będą wyższe, dostosowane do współczesnych przepisów. Widać już ścianki oraz płyty krawędziowe peronu nr 4 oraz jednej krawędzi na peronie nr 3. Pierwszy peron
miał być gotowy na przełomie III i IV kwartału, ale jak widać ze zdjęć – jest jeszcze daleki od ukończenia. Nie ma jeszcze ułożonej nawierzchni, nie stoi wiata. Na razie, jak wskazują PKP PLK, zabytkowe balustrady i elementy wiat są czyszczone i odrestaurowane (wiaty docelowo
zamienione zostaną miejscami). Sądząc po stanie zaawansowania prac, nie uda się też otworzyć peronu w grudniu, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy. Podróżnym przyjdzie więc poczekać co najmniej do I kwartału 2023 r., jednak teraz zarządca infrastruktury żadnego terminu nie podaje.
Zakres prac wykracza daleko poza strefę peronową. Jak wskazuje zarządca infrastruktury, prace prowadzone są obecnie na wschodnim wyjeździe ze stacji w kierunku m.in. Barczewa. Na całej stacji zamontowano już ok. 9 km nowych torów, 5 tys. metrów sieci trakcyjnej i 4 tys. metrów okablowania systemu sterowania ruchem kolejowym, ułożono 37 rozjazdów.
Wartość prac to 470 mln zł brutto. Całość inwestycji ma zakończyć się w 2024 r.