Na terenie zajezdni przy ul. Kołobrzeskiej, gdzie dotychczas przestrzeń dzieliły tramwaje i autobusy, powstaje kolejna hala tramwajowa. Dzięki rozbudowie infrastruktury miastu uda się pomieścić wszystkie dwanaście nowych Panoram.
Nowa część zajezdni będzie lustrzanym odbiciem obecnego obiektu i układu. Po przeciwległej stronie zaplanowano halę postojową z pięcioma torami oraz halę serwisową z trzema torami. Dookoła hal poprowadzone zostaną oczywiście tory techniczne, które będą łączyć się z dotychczasową siecią na terenie zajezdni. Rozbudowie ulegnie także wjazd na teren zajezdni do pełnej gwiazdy.
Co istotne, to widoczne prace, które przeszły na tzw. wyższy poziom. – Trwa montaż konstrukcji stalowo metalowej obiektu. Wykonane są wszystkiego prace ziemne i fundamentowe – zdradza Diana Zyglewska z zespołu prasowego Budimexu. – Zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi około 20 proc. Na budowie pracuje ponad 30 jednostek sprzętowych. Budowa przebiega bez utrudnień i zgodnie z harmonogramem – dodaje.
Inwestycja podzielona jest na dwa etapy. Zakres podstawowy, który jest etapem pierwszym, obejmuje opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej, uzyskanie pozwolenia na budowę, realizację robót rozbiórkowych, wykonanie układu torowego i drogowego na terenie zajezdni, wraz z przebudową infrastruktury podziemnej, wykonanie budynku hali postojowej wraz z wyposażeniem oraz budowę hali serwisowej w zakresie jej konstrukcji, zadaszenia i ścian zewnętrznych. Etap II, który jest objęty prawem opcji, zakłada wykończenie i wyposażenie hali serwisowej oraz wykonanie i uruchomienie systemu sterowania ruchem na terenie zajezdni tramwajowej.
Powierzchnia całkowita hali tramwajowej wyniesie 8100 m kw., zaś kubatura obiektów - 83 700 m sześciennych. Nowa część ma zajezdni ma pomieścić minimum 16 tramwajów długości 32,5 m. Przypomnijmy, że Olsztyn posiada teraz łącznie już 27 tramwajów – Tramino i Panoram. Wszystkie nie mieszczą się w hali, dlatego MPK Olsztyn rozlokowuje je na torach technicznych wokół obiektu.
Za rozbudowę zajezdni tramwajowej odpowiada Budimex w konsorcjum z KZN Rail. Firma wykonuje roboty za 90,5 mln zł za zakres podstawowy. Etap związany z opcją określono na kwotę 16 mln zł. Od podpisania umowy w maju 2022 roku, wykonawca ma 18 miesięcy na realizację inwestycji.
mat. MPK Olsztyn