Olsztyn poinformował o złożeniu do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wniosku o dofinansowanie unijne dla projektu transportowego. Stolica województwa stara się o pozyskanie 45 mln euro z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. W ramach zadań wskazano m.in. zakup sześciu nowych tramwajów.
Olsztyn składa właśnie wniosek o unijne dofinansowanie do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Miasto ma w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia przydzielonych 45 mln euro, czyli blisko 200 milionów złotych na rozwój transportu. Projekt pod nazwą „Poprawa Mobilności Miejskiej – Ekotransport w Olsztynie” obejmuje szereg zadań, ukierunkowanych na podniesienie komfortu korzystania z komunikacji publicznej.
Będzie sześć tramwajówJednym z nich jest zakup nowych tramwajów. Wcześniej miasto deklarowało
chęć pozyskania trzech wozów. To się jednak zmieniło i we wniosku wskazano potrzebę zakupu jednak sześciu tramwajów niskopodłogowych.
– W ramach naszego nowego projektu musimy wziąć pod uwagę osiągnięcie pewnych wskaźników. Uznaliśmy, że w przypadku tylko trzech tramwajów, nasza praca przewozowa transportem publicznym i wynikające z tego do osiągnięcia wskaźniki mogą być zagrożone. W związku z tym doszliśmy do wniosku, że musimy zakupić jednak większą liczbę tramwajów. Założyliśmy przy tym zwiększenie częstotliwości kursów oraz zapewnienie – zwłaszcza w przypadkach niespodziewanych sytuacji lub awarii – dostępności taboru na dużym poziomie – tłumaczy zmianę decyzji Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
Poza tym Olsztyn miałby problem z zakupem tak małej partii pojazdów. – Wcześniej były prowadzone rozmowy z różnymi producentami, jednak trudno było przekonać firmy do zainteresowania się naszym zamówieniem na trzy pojazdy, zwłaszcza, że potrzebujemy tramwajów szytych na miarę. Myślę jednak, że przy zwiększeniu zamówienia do sześciu sztuk, zachęci to np. Skodę albo Stadlera do złożenia oferty – dodaje Grzymowicz. Jak wyjaśnił, trwa już opracowywanie specyfikacji technicznej dla nowych pojazdów, która zostanie dołączona do przetargu – a ten ma zostać rozpisany jeszcze w tym roku, gdy wniosek o dofinansowanie zatwierdzi PARP.
Elektrobusy, rozbudowa zajezdni i nowe pętleOlsztyn przygotowuje się jednak na większe zakupy taborowe. W planach jest pozyskanie autobusów elektrycznych. We wniosku wskazano chęć pozyskania 10 autobusów o standardowej długości oraz 10 autobusów przegubowych. Wszystkie mają być zasilane bateryjnie. Wraz z pojazdami zamówione będą ładowarki.
Projekt rozwoju transportu przewiduje także rozbudowę zajezdni autobusowej przy ulicy Sikorskiego. Duży nacisk miasto kładzie również na infrastrukturę pasażerską. Projekt przewiduje przebudowę i budowę przystanków oraz pętli autobusowych. Wśród zadań będzie wyposażenie przystanków w biletomaty i tablice informacji pasażerskiej, montaż kamer przystankowych. Zaplanowano także montaż ładowarek do autobusów zeroemisyjnych na pętlach Jakubowo, Osiedle Mazurskie, Witosa, Dajtki i Redykajny. Powstać ma także zupełnie nowa pętla autobusowa o przy Bilitewskiego na Osiedlu Generałów.
Ponadto przebudowane będą dojścia do kluczowych przystanków komunikacji miejskiej. W projekcie wskazano 14 takich miejsc. Oznakowane zostaną ciągi piesze, zgodnie z Olsztyńskim Systemem Informacji Miejskiej. – Jesteśmy w połowie unijnej perspektywy finansowej, więc liczymy na szybkie decyzje PARP-u, zwłaszcza, że nasz projekt jest rozpatrywany w formule pozakonkursowej – mówi Grzymowicz.