Olsztyn jest w trakcie rozbudowy własnej sieci tramwajowej. Podstawowy projekt zakładał budowę przede wszystkim torowiska wraz z siecią trakcyjną. W zamówieniu zawarto jednak możliwość rozszerzenia robót o prace podobne. Dzięki temu tam, gdzie linia tramwajowa będzie poprowadzona brzegiem ulicy, będzie możliwość przebudowy także przyległej jezdni.
W Olsztynie trwa rozbudowa sieci tramwajowej. Powstaje ponad 6 km podwójnego torowiska z osiedla Pieczewo do centrum miasta, gdzie nastąpi dowiązanie do poprzedniej linii. Prace wyceniono na kwotę 454 mln zł włącznie z waloryzacją. Właśnie rozpoczęły się negocjacje z wykonawcą inwestycji – konsorcjum firm Polimex-Mostostal wraz z Trakcją – w sprawie rozszerzenia projektu tramwajowego o roboty dodatkowe. Mowa przede wszystkim o pracach drogowych w miejscach, gdzie linia tramwajowa została poprowadzona brzegiem ulic. – Nie będzie to aneks ale umowa lub nawet kilka umów. Chcielibyśmy, żeby roboty zostały wykonane jeszcze w tym roku, ale harmonogram jest elementem negocjacji, więc na razie nie jest jeszcze ustalony – wyjaśnia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Urzędu Miasta.
Wraz z rozbudową tramwaju w mieście pojawi się 13 nowych przystanków. Trasa dwutorowej linii tramwajowej rozpocznie się od istniejącej tam wcześniej pętli autobusowej przy ul. Wilczyńskiego, na osiedlu Pieczewo, gdzie zlokalizowany będzie czterotorowy przystanek końcowy wraz z wiatą na rowery i parkingiem dla 50 samochodów. Następnie tory poprowadzone mają być ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego przy osiedlu Nagórki oraz ulicami Synów Pułku, Wyszyńskiego i środkiem al. Piłsudskiego, gdzie połączą się na skrzyżowaniu z Kościuszki w obecny układ torowy. W ramach zadania powstaje także estakada o długości ok. 270 m nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego z Synów Pułku. Na placu przy Wysokiej Bramie zostanie natomiast wybudowany docelowy węzeł przesiadkowy – wcześniej utrudniały to wykopaliska archeologiczne.
Przebudowa ulic obok tramwaju
Jak poinformował Olsztyn, prace dodatkowe miałyby objąć przede wszystkim przebudowę ulicy Krasickiego. Przypomnijmy, że torowisko na początku ul. Krasickiego od strony osiedli Pieczewo i Jaroty poprowadzono na środku ulicy. Przetnie ono następnie skrzyżowanie o ruchu okrężnym, które połączy ponadto ul. Boenigka i ul. Sobocińskiego. Tuż za nim tory znajdą się poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ul. Krasickiego, aż do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego. Tam tramwaj wjedzie na estakadę. Roboty dodatkowe będą dotyczyć lewej i prawej jezdni ulicy (od strony os. Nagórki), które nie są objęte podstawowym kontraktem i wynikają z tak zwanych „białych plam” w projekcie drogowym.
Przebudowę przejdzie także jezdnia ul. Krasickiego na odcinku od ul. Murzynowskiego do skrzyżowania z ul. Synów Pułku oraz jezdnia na ul. Synów Pułku od skrzyżowania z ul. Krasickiego w stronę skrzyżowania z ul. Pstrowskiego. Wzdłuż ul. Synów Pułku tory będą prowadzić dalej poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ulicy. Warto przypomnieć, że w podstawowej wersji kontraktu zmieni się układ skrzyżowania ul. Synów Pułku, ul. Pstrowskiego i ul. Wyszyńskiego, które przybierze charakter ronda.
Naprawa po wcześniejszym wykonawcy
Piąte zadanie będzie dotyczyło wymiany nawierzchni jezdni z kostki kamiennej na ul. 11 Listopada na odcinku od skrzyżowania z ul. 1 Maja/ ul. Pieniężnego do miejsca, gdzie powstanie węzeł przesiadkowy. Szóste – i ostatnie zadanie – to z kolei demontaż istniejących krawężników separacyjnych (kamiennych) i zastąpienie ich belkami monolitycznymi w ciągu al. Piłsudskiego. Roboty obejmą odcinek od peronów tramwajowo-autobusowych na przystanku Centrum do skrzyżowania z ul. Kościuszki. Jak wyjaśnia miasto, jest to zadanie w ramach wykonawstwa zastępczego napraw po firmie Balzola, która nie usunęła wad w okresie gwarancji i rękojmi na infrastrukturę tramwajową wykonaną w 2015 roku. – W związku z tym wykonując naprawę skorzystamy z całej kwoty na gwarancję należytego wykonania umowy z kontraktu z Balzolą – podkreśla Bartoszewicz.
Dodatkowo miasto założyło finansowanie własne prac z możliwością starania się o częściową subwencję. – A ponadto, w związku z tym że pozyskaliśmy fundusze na waloryzację z POIiŚ na wody opadowe i z POPW na trakcję szynową, środki dotychczas służące na pokrycie tych wydatków mogą być przeznaczone na roboty dodatkowe w ramach inwestycji – dodaje rzeczniczka. Kwota jaką miasto zamierza przeznaczyć na prace dodatkowe ma wynieść 11,55 mln zł.
Wcześniej też negocjowano przebudowę ulic
Warto przypomnieć, że już wcześniej miasto również skorzystało z prawa zlecenia wykonawcy tramwajowemu robót podobnych. W czerwcu zeszłego roku m.in. prace dotyczyły nasadzeń kompensacyjnych, przebudowy jezdni ulicy Wyszyńskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Pstrowskiego do skrzyżowania z ul. Żołnierską oraz od ul. Żołnierskiej do al. Piłsudskiego.
Transport Publiczny: Olsztyn zlecił prace dodatkowe tramwajowemu wykonawcy