Tabor Olsztyna będzie liczył piętnaście tramwajów Tramino Solarisa oraz dwanaście Panoram Durmazlara. Miasto nie porozumiało się z tureckim producentem na przedłużenie prawa opcji.
Rozbudowa sieci tramwajowej to jedna ze sztandarowych inwestycji Olsztyna. Wraz z powstawaniem kolejnych linii pojawia się również potrzeba inwestowania w tabor. Właśnie ze względu na trwającą inwestycję między osiedlem Pieczewo a centrum, Olsztyn zamówił dwanaście tramwajów Panorama od Durmazlara. Ostatni z pojazdów został z końcem marca 2022 roku odebrany. Do końca roku formalnie miasto mogło w ramach prawa opcji rozszerzyć zamówienie o kolejnych dwanaście tramwajów.
Turecki producent w zamówieniu podstawowym wycenił tramwaje na 8,99 mln zł brutto za jeden pojazd. W ramach opcji kwota ta jest mniejsza i wynosi 8,19 mln zł brutto. Miasto ma do tego możliwość odliczenia VAT-u, więc po uwzględnieniu tego parametru cena za jeden wóz wynosiłaby ok. 6,5 mln zł. Do tego Durmazlar podnosił, że końcowa cena miałaby uwzględniać wartość inflacji.
Do niedawna toczyły się rozmowy z Turkami. Olsztyn
negocjował możliwość przesunięcia terminu podjęcia decyzji co do opcji. Jako argumenty podawano wpływ pandemii oraz wojny na realizację kontraktu przez Durmazlara. Ponadto zmienił się termin kontraktowy dostaw tramwajów, które do Olsztyna dotarły później.
Wiadomo już, że na tę chwilę Olsztyn pozostanie z 15 Tramino Solarisa oraz 12 Panoramami od Durmazlara. – Opcja zamówienia kolejnych tramwajów od Durmazlara na podstawie podpisanej wcześniej umowy skończyła się w ubiegłym roku. Prowadziliśmy rozmowy na temat możliwości wydłużenia tego czasu, ale niestety nie udało nam się dojść do porozumienia w kwestiach finansowych – wyjaśnia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Olsztyna.