Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Olsztyn. Niełatwe przymiarki do kolei aglomeracyjnej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
21-12-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Olsztyn. Niełatwe przymiarki do kolei aglomeracyjnej
fot. MJ
PKP PLK znalazły środki we własnym budżecie, co pozwoliło rozpisać przetarg na rewitalizację ważnego dla Olsztyna szlaku kolejowego. Po otwarciu okazało się jednak, że wciąż pieniędzy jest za mało, aby przeprowadzić remont nieco ponad 6 km linii z Olsztyna do Gutkowo. Przy okazji prac planowane są w mieście nowe przystanki. To ważny krok, bo samorządy chciałyby w przyszłości postawić na kolej w codziennych dojazdach do stolicy województwa.

PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na zaprojektowanie i wykonanie rewitalizacji linii kolejowej nr 220 na odcinku Olsztyn – Gutkowo. Linia przebiega przez teren miasta, a mowa jest o 6,3 km toru – od kilometra 1,466 do 7,782. Kolejarzom udało się znaleźć środki w budżecie i rozpisać dawno zapowiadany przetarg, jednak otwarcie ofert radości na pewno nie przysporzyło.

Swój udział zgłosiły cztery podmioty. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm Torhamer i PUH Rajbud. Firmy za wykonawstwo chcą 81,3 mln zł brutto. Przy czym deklarują, że prace wykonają nie w wymagane 18 miesięcy, a 16. Reszta ofert przekroczyła z kolei próg 100 mln zł. Konsorcjum Colas Rail zaproponowało 100,8 mln zł i 16 miesięcy realizacji, konsorcjum Alusta i Komunikacyjne Zakłady Automatyki Trans-tel – 115,4 mln zł i 16 miesięcy realizacji, zaś Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe – 132,2 mln zł, ale już 18 miesięcy realizacji. PLK przygotowały na zadanie 55,35 mln zł brutto. O wyborze wykonawcy ma decydować w 90 proc. cena oraz w 10 proc. termin realizacji – o ile kolejarze znajdą dodatkowe środki.

Ze względu na stan techniczny linii oraz liczne ograniczenia prędkości, na całej długości zaplanowano wymianę toru wraz z oczyszczeniem i uzupełnieniem dotychczasowego tłucznia. Zadanie polegać będzie również na przebudowie odwodnienia, remoncie przejazdów kolejowo-drogowych, zamontowaniu sześciu nowych rozjazdów oraz modernizacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Po pracach pociągi pasażerskie będą mogły pokonywać ten krótki odcinek do Gutkowa z prędkością do 100 km/h, zaś pociągi towarowe – do 80 km/h. Zwiększy się również dopuszczalny nacisk osi do 221 kN, przez co zapewniona będzie możliwość kursowania pociągów towarowych o długości 500 m.

Istotny jest jednak miejski charakter inwestycji. PLK założyło bowiem budowę w Olsztynie nowych przystanków do obsługi podróżnych. W ramach prac powstanie zupełnie nowy przystanek z jednym peronem Olsztyn Redykajny przy ul. Hozjusza. Powstanie także przystanek Olsztyn Likusy z dwoma peronami przy wiadukcie na ul. Bałtyckiej, gdyż będzie on miał także charakter mijanki, co poprawi przepustowość linii. Prace na linii do Gutkowa pozwolą także na dobudowę drugiego peronu od. Al. Wojska Polskiego w ramach budowanego obecnie przystanku Olsztyn Śródmieście.

Zamawiający zastrzegł, że perony mają mieć długość 150 metrów oraz pozostawiona ma być możliwość rozbudowy ich do 200 metrów. Standardowo pojawią się udogodnienia dla niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wejście na perony mają ułatwić pochylnie, a jeżeli nie będzie możliwości ich budowy, to na peron prowadzić ma winda. W obrębie przystanków zamontowane zostaną stojaki na rowery. Informacje o przyjeździe pociągów pasażerowie znajdą na trzech dwustronnych tablicach na peronie Olsztyn Śródmieście. Na reszcie peronów zaplanowano z kolei wyłącznie system głosowych zapowiedzi oraz monitoring. Roboty mogłyby rozpocząć się w drugiej połowie przyszłego roku, a zakończyć się w 2020 roku.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Śląskie chwalą się P&R w Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach

Przestrzeń

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Felietony i komentarze

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Kasper Fiszer 13 stycznia 2018

Wieliczka. „Kolejowe” autobusy ruszyły na ulice

Komunikacja

Zobacz również:

Koleje Śląskie chwalą się P&R w Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach

Przestrzeń

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Felietony i komentarze

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Kasper Fiszer 13 stycznia 2018

Wieliczka. „Kolejowe” autobusy ruszyły na ulice

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5