Po ośmiu latach od uruchomienia sieci tramwajowej w Olsztynie udało się uruchomić zapowiadany i projektowany wówczas kraniec pod Wysoką Bramą. To zapowiedź otwarcia nowej trasy tramwajowej na osiedle Pieczewo.
Od czwartku 14 grudnia działa nowa krańcówka tramwajowa przy Wysokiej Bramie na placu Jedności Słowiańskiej. Miasto zdecydowało się na budowę dwóch peronów po bokach tramwajów. Jedna z platform obsługuje ponadto także autobusy, co powinno umożliwić pasażerom wygodne przesiadki drzwi w drzwi – ale tylko pomiędzy tramwajem, który zatrzyma się na północnym torze.
Na razie bieg na nowej krańcówce kończy linia nr 1, która kursuje z Kanta na Jarotach. Wkrótce dołączy do niej linia nr 5, która będzie kursować z osiedla Pieczewo. Wraz z otwarciem docelowego rozwiązania na placu Jedności Słowiańskiej nastąpiły zmiany w komunikacji miejskiej w tym rejonie. – Krańcówka tramwajowa przy Wysokiej Bramie uruchomiona. Jej włączenie to jednocześnie zmiana tras autobusów na ulicy Pieniężnego i powrót do poprzedniej organizacji ruchu – podkreśla Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
Przypomnijmy, że problemy z krańcówką w okolicach Starego Miasta w trakcie pierwszego etapu budowy sieci tramwajowej rozpoczęły się wraz z pracami archeologicznymi. Pod ziemią odkryto fundamenty zabytkowej średniowiecznej baszty oraz fragmentów starego muru obronnego. Konserwator zabytków nie zgodził się wówczas na budowę w tym miejscu peronu tramwajowego, gdyż mogłoby to uszkodzić pozostałości pod ziemią. W związku z goniącymi terminami i koniecznością rozliczenia projektu z Unią Europejską, zdecydowano się na skrócenie linii i
budowę tymczasowego peronu na ul. 11 Listopada. Powstał tutaj wyłącznie jeden tor, co uniemożliwia dłuższe postoje oraz mijanie się tramwajów. Uporządkowanie kwestii docelowej krańcówki zapowiadano wraz z drugim etapem inwestycji związanej z rozbudową sieci tramwajowej. Tak też się stało.
Uruchomienie nowego odcinka pod Wysoką Bramą jest zapowiedzią otwarcia nowo wybudowanej trasy tramwajowej ze skweru Wakara w centrum miasta do osiedla Pieczewo. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu już
zapowiedział zmiany w układzie komunikacyjnym od 1 stycznia 2024 roku po uruchomieniu nowych linii tramwajowych. Wszystko wskazuje jednak, że tramwaje oficjalnie ruszą ciut wcześniej. 29 grudnia miasto zaplanowało uroczyste otwarcie nowej części zajezdni tramwajowej przy ul. Kołobrzeskiej oraz podsumowanie całego projektu tramwajowego. Jak przekazuje Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, tramwaje na nowe trasy mogłyby wyruszyć już 30 grudnia. Na razie nie zdecydowano czy tego dnia komunikacja tramwajowa będzie bezpłatna.
W drugim etapie rozbudowy sieci tramwajowej powstało ponad 6 km podwójnego torowiska z osiedla Pieczewo do centrum miasta, gdzie nastąpiło dowiązanie do wcześniej wybudowanej linii. Wraz z rozbudową tramwaju w mieście pojawiło się 13 nowych przystanków. Mimo że zasadnicze prace przy linii tramwajowej się zakończyły, to w kolejnych miesiącach wykonawca będzie prowadził jeszcze roboty okołotorowe, takie jak m.in. prace drogowe, które nie są istotne z punktu widzenia wniosku o dofinansowanie unijne.
Tramwajowa „czwórka” połączy osiedle Pieczewo, wschodnią część Jarot i Nagórek oraz osiedle Kormoran z Dworcem Głównym (kolejowym i autobusowym), a „piątka” ze ścisłym Śródmieściem i nowym węzłem przesiadkowym przy Wysokiej Bramie. Linie nr 4 i 5 podobnie, jak 1 i 2 kursować, będą z najwyższymi częstotliwościami tj. co 15 minut przez większość dnia roboczego, a „czwórka” w godzinach szczytu nawet co około 7,5 minuty.