Wybór nowego wykonawcy rozbudowy sieci tramwajowej w Olsztynie napotkał sprzeciw ze strony pozostałych oferentów. Do miasta wpłynęło odwołanie od decyzji. Tymczasem na torach można spotkać Panoramę Durmazlara. Trwają właśnie odbiory składów.
Dokładnie do końca poniedziałku – 14 grudnia – oferenci w przetargu na rozbudowę sieci tramwajowej w Olsztynie mogli składać odwołania od decyzji miasta. Przypomnijmy, że po zmianach, jakim było
wykluczenie z postępowania ZUE, najkorzystniejszą ofertę
wskazano tę od konsorcjum firm Polimex oraz Trakcja.
– Wczoraj minął termin składania odwołań, wpłynęło jedno. Autorem jest wykonawca, który jest następny w kolejności pod względem punktacji. To konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia – wyjaśnia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Urzędu Miasta w Olsztynie. Jak podaje, zarzutów jest kilka, ale główny dotyczy tego, że wybrane przez miasto konsorcjum nie spełnia warunków udziału w postępowaniu. – Teraz pozostali wykonawcy mają kilka dni by zdecydować czy chcą się opowiadać po którejkolwiek ze stron, a my czekamy na ustalenie terminu rozprawy przez Krajową Izbę Odwoławczą – podkreśla.
Wybrana przez miasto oferta opiewa na wartość nieco ponad 403 mln zł. Realizacja zadania ma potrwać ok. 26 miesięcy od daty zawarcia umowy. W kolejnym etapie rozbudowy sieci tramwajowej ten najmłodszy system miałby się powiększyć o tory prowadzące z osiedla Pieczewo ulicami Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Łącznie byłoby to ok. 6 km dwutorowej linii.
Panorama na odbiorach, fot. MPK Olsztyn
Tymczasem na olsztyńskich torach spotkać można już tureckie tramwaje Panorama. Ma to związek z rozpoczętymi odbiorami technicznymi, które mają sprawdzić czy pojazdy są zgodne z warunkami, jakie były określone w specyfikacji przetargowej zamawiającego. Zgodnie z umową, producent musi przedstawić miastu gotowy produkt do 18 grudnia. Jak wyjaśnia miasto, podczas obioru robione są m.in. pomiary obciążenia osi, zużycie energii, jest sprawdzana komunikacja radiowa i system informacji pasażerskiej. Nie brakuje też jazd testowych i szkoleń dla motorniczych
Pierwszy tramwaj dotarł do Olsztyna już w lutym tego roku. Ze względu na pandemię, zamknięcie fabryki w Bursie i brak możliwości przyjazdu przedstawicieli producenta do Polski, miasto
zdecydowało się na aneks do umowy, co umożliwiło przesunięcie w czasie całej produkcji oraz odbiorów wozów.
Dwa tramwaje są w Olsztynie. Zgodnie z dalszym harmonogramem do 18 maja do Olsztyna mają trafiać kolejne wozy. Łącznie z Bursy dostarczonych zostanie 12 pojazdów. Te z Turcji do Włoch transportowane są promem, a później podróżują na lawecie. Każdy z nowych tramwajów ma 32,5 metra długości, 2,5 metra szerokości oraz pomieszczą min. 210 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących. Drzwi za kabinami motorniczego będą jednoskrzydłowe, natomiast pozostałe cztery pary – dwuskrzydłowe.