Nie znamy jeszcze do końca ostatecznej wersji rozbudowy w drugim etapie sieci tramwajowej, a urzędnicy już chcą zaprosić mieszkańców do debaty na temat tego co dalej. Mowa tutaj o tramwaju, który przekroczyłby wreszcie magiczną barierę torów i objął swym zasięgiem drugą część miasta – Zatorze. Miasto przedstawiło dwa warianty tras tramwaju oraz jeden związany z budową samych buspasów.
Trwa w tej chwili finalizowanie koncepcji drugiego etapu rozbudowy sieci tramwajowej. Lada moment Olsztyn powinien
upublicznić projekty, jak dokładnie przebiegać będzie tramwaj z Pieczewa przez ulice Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i Piłsudskiego.
Niezależnie od zbliżających się prac, władze Olsztyna już planują następne inwestycje związane z transportem publicznym – zwłaszcza tramwajowym. Przede wszystkim ważnym punktem na mapie miasta pozostaje Zatorze – duże osiedle, jak sama nazwa wskazuje, znajdujące się za torami. Właśnie w sprawie obsługi komunikacyjnej tego osiedla rozpoczęły się konsultacje społeczne. Jak podkreślają urzędnicy, choć przygotowane są trzy warianty, w tym dwa rozwiązania związane z tramwajem, to ostateczna propozycja może wyglądać zupełnie inaczej.
O tym, że sieć tramwajowa, w pierwszej kolejności, powinna zostać poprowadzona od pl. Ofiar Katynia, ulicą Kętrzyńskiego do pl. Bema i dalej, poprzez wiadukt im. Powstańców Węgierskich oraz ulice Limanowskiego i Jagiellońską, do skrzyżowania z ul. Borową lub Wiosenną mówią założenia zawarte w „Strategii rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Olsztynie do 2027 r.”.
O konieczności lepszego skomunikowania osiedli Zatorze, Wojska Polskiego i Podleśna mówiło się już od dawna. Jednak to koncepcje połączenia Jarot z centrum i dworcem głównym były priorytetem obecnych władz miasta. Zatorze przedstawiano jako wariant daleko wybiegający w przyszłość.
Ponad 2 km nowej linii – wariant 1Zespół projektowy przygotował dwa warianty wstępnego przebiegu tramwaju. Według założeń pierwszego, mogłaby powstać linia o długości 2,17 km. Według założeń mogłaby biec ulicami Kętrzyńskiego, Limanowskiego, Jagiellońską do pętli osiedle Podleśna.
mat. Urząd Miasta Olsztyna Proponowany przebieg tramwaju od ul. Kościuszki przez plac Bema, wiadukt i ul. LimanowskiegoW tym wariancie zakłada się, że linia odbiegałaby od obecnej linii tramwajowej na ulicy Kościuszki w ulicę Kętrzyńskiego i biegłaby po środku jezdni w stronę placu Bema. Przecięłaby rondo przez środek i biegłaby dalej do wiaduktu Powstańców Węgierskich. W myśl wariantu, budowa torowiska nie będzie wymagała poszerzania konstrukcji. Tramwaj ma się wpisać w obecną szerokość wiaduktu. Dalej na ulicach Limanowskiego i Jagiellońskiej urzędnicy zakładają, że tory znalazłyby się na całej długości linii po wschodniej stronie jezdni, czyli tej po stronie dworca głównego.
Wariant pierwszy zakłada, że autobusy poruszające się od placu Bema do osiedla Podleśna po całej długości będą poruszać się po torowisku na tak zwanym trambuspasie. Z kolei kursy powrotne dojadą w ten sposób do skrzyżowania ulic Limanowskiego i Paderewskiego. Następnie autobus zjedzie z torowiska na jezdnię. Wprowadzenie trambuspasów ma ułatwić pasażerom przesiadanie się na autobusy i tramwaje z jednego wspólnego peronu. W ul. Limanowskiego zaprojektowano po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast w ul. Jagiellońskiej po jednym pasie. Tramwaj asymetryczny poprowadzony obok jezdni po stronie zabudowy mieszkaniowej zapewni pieszym dostęp do peronów bez konieczności przekraczania jezdni.
Z uwagi na ograniczenia terenowe w projekcie przewidziano ścieżkę rowerową tylko po jednej stronie jezdni – zachodniej. Ruch pieszy będzie mógł odbywać się po obu stronach ulicy wzdłuż całej trasy tramwajowej, z wyjątkiem wiaduktu nad koleją, gdzie chodnik zaprojektowano tylko po zachodniej stronie.
mat. Urząd Miasta Olsztyna Proponowany przebieg tramwaju na ul. LimanowskiegoPrawie 3 km linii – wariant 2Drugi wariant także dotyczy tramwajów i zaczyna się tak samo jak wariant pierwszy. Tramwaj skręca z obecnej linii na ul. Kościuszki w ul. Kętrzyńskiego, po której porusza się środkiem jezdni. W tym wariancie torowisko również przetnie przez środek rondo na placu Bema by dalej znaleźć się na środku jezdni wiaduktu Powstańców Węgierskich. Następnie torowisko położono by na takich ulicach jak Limanowskiego, Żeromskiego, Niedziałkowskiego, Jagiellońską, Sybiraków, Wojska Polskiego, aż do pętli Jakubowo przy ul. Parkowej. Według tego wariantu powstałaby linia tramwajowa o długości 2,83 km.
mat. Urząd Miasta Olsztyna Ulice Niedziałkowskiego i Żeromskiego są jednokierunkowe, więc tam projektanci umieścili po jednym torze tramwajowymRozwiązania przyjęte w tym wariancie zakładają przebudowę wiaduktu w ciągu ul. Limanowskiego. Ulice Żeromskiego i Niedziałkowskiego są ulicami jednokierunkowymi i zaprojektowano w nich tylko jeden tor linii tramwajowej i jeden pas ruchu. Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca na ul. Jagiellońskiej na odcinku od ul. Niedziałkowskiego do ul. Sybiraków ruch kołowy i tramwajowy odbywałby się po tym samym pasie ruchu.
Na ul. Sybiraków tramwaj biegłby już po wspólnym pasie dla autobusów na środku jezdni aż do pętli Jakubowo przy ul. Parkowej. Dodatkowo przy końcowym przystanku powstałby parking w systemie Park&Ride. Wzdłuż całej trasy tramwajowej po obu stronach ulicy przewidziano chodniki. Ścieżkę rowerową przylegającą do chodnika zaprojektowano wzdłuż ul. Limanowskiego po wschodniej stronie ulicy oraz wzdłuż ul. Sybiraków po południowo-zachodniej stronie. Na ul. Żeromskiego i Niedziałkowskiego ruch rowerowy odbywałby się po jezdni.
mat. Urząd Miasta Olsztyna Propozycja przebudowy pętli Jakubowo. Obecnie jest to pętla autobusowaWyłącznie buspasy – wariant 3Ostatni wariant zakłada powstanie wyłącznie buspasów, bez budowy linii tramwajowej. Miałyby się one znaleźć na ul. Limanowskiego, Sybiraków, Wojska Polskiego do pętli Jakubowo.
W koncepcji tej założono, że odebrano by na wszystkich ulicach po jednym pasie samochodowym w każdą ze stron na rzecz ruchu autobusów. Na buspasie wyznaczono miejsca zatrzymywania autobusów przy przystankach bez wykonywania dodatkowych zatok. Nie wymagałoby to także przebudowy wiaduktu Powstańców Węgierskich.
Wzdłuż całej trasy zaprojektowano obustronne chodniki i jednostronną ścieżkę rowerową. Według tego wariantu miałoby powstać 1,95 km buspasów.
Konsultacje i warsztaty z mieszkańcami potrwają do końca listopada.