Rok 2022 był pierwszym rokiem pozbawionym obostrzeń w środkach transportu publicznego. W wielu miastach, także w Olsztynie, widać powrót pasażerów do tramwajów i autobusów. Poziom liczby podróży jest niemal taki sam jak przed lockdownem.
Olsztyn podsumował dane za rok 2022. To pierwszy rok pozbawiony obostrzeń w komunikacji miejskiej. Wówczas z transportu publicznego, jak szacuje Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu, skorzystało 38,8 mln pasażerów. – To wzrost o około 27 proc. w porównaniu z danymi za 2021 rok – przekazuje Michał Koronowski, rzecznik prasowy ZDZiT-u.
Miasto od momentu uruchomienia tramwajów, przeorganizowania siatki połączeń miejskich i uporządkowania taryfy biletowej notowało coroczny wzrost liczby pasażerów. W 2019 roku olsztyński transport publiczny, jak przekazywał wówczas Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu, przewiózł ok 45,5 mln pasażerów. W pandemicznym roku 2020 pasażerów ubyło do poziomu 25,9 mln pasażerów.
Rośnie także sprzedaż biletów, ale przede wszystkim długookresowych. O ile biletów jednorazowych sprzedano w 2022 roku zaledwie o 4,7 proc. więcej niż w roku poprzednim i o 21 proc. więcej niż w 2020 roku, to i tak nie wyrównało to spadku, jaki zanotowano w 2020 roku, czyli roku pandemicznym, kiedy to spadła liczba sprzedawanych jednorazówek o 42 proc.
Duży wzrost zanotowano natomiast w sprzedaży biletów 30-dniowych. O 34,4 proc. wzrosła sprzedaż tego typu biletów i uplasowała się na poziomie ok. 250 tys. sprzedanych sztuk w całym roku. W 2019 roku miasto sprzedało ich ponad 290 tys. w całym kalendarzowym roku. Rok później, ze względu na koronawirusa, liczby te stopniały do poziomu 175 tys., co stanowi spadek o prawie 40 proc.
Wraz ze wzrostami w sprzedaży biletów rosną także wpływy do budżetu miasta. Z szacunków Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie wpływy netto ze sprzedaży wszystkich biletów powinny wynieść 32,5 mln zł, czyli prawie 33 proc. więcej niż jeszcze rok temu, kiedy to wpływy wyniosły 24,5 mln zł. Do poziomu sprzed pandemii brakuje niewiele, gdyż w 2019 roku do kasy ratusza wpłynęło 35 mln zł netto. Warto przy tym zaznaczyć, że w kwietniu 2022 roku Olsztyn zmienił ceny biletów jednorazowych – zamiast dotychczasowych 3,40 zł, od początku II kwartału opłata wynosi już 4 złote. Proporcjonalnie wzrosły także ceny biletów czasowych – 30-, 45- i 90-minutowych. Ze względu na wzrost cen paliw na polskim rynku cena biletu miesięcznego oraz 30-dniowego normalnego wzrosła z 80 zł do 100 zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.