Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie ma już pierwsze wyniki przewozowe nowych linii tramwajowych, które ruszyły wraz z początkiem tego roku. Urzędnicy informują również, że liczba pasażerów w całym transporcie miejskim wróciła do poziomu sprzed pandemii.
Wraz z początkiem tego roku w Olsztynie ruszyły dwie nowe linie tramwajowe. Linia nr 4 połączyła osiedle Pieczewo z dworcem głównym PKP, zaś linia nr 5 – Pieczewo z centrum miasta. Rozszerzenie sieci tramwajowej wymusiło także korekty w kursowaniu autobusów, aby mniej linii dublowało tramwaj. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie ma już pierwsze wyniki przewozowe, które pokazują jaką popularnością cieszą się „czwórka” i „piątka”.
– Mamy pierwsze dane zebrane w marcu. Linią nr 4 w przeciętnym dniu roboczym podróżowało 6 850 pasażerów, a na linii nr 5 – 6 847 Pasażerów – podaje Michał Koronowski, rzecznik prasowy ZDZiT-u. Jak podkreśla, wartości są na razie mniejsze niż na tramwajowych liniach nr 1 oraz 2 z których korzysta odpowiednio 8 777 i 11 015 pasażerów. – Jednak łączna liczba pasażerów na całej sieci jest większa, niż w 2022 roku i zbliża się do wartości sprzed pandemii. Na liniach autobusowych zaszły raczej spodziewane zmiany potoków związane ze zmianami tras linii. Aktualnie trwają szczegółowe analizy, a wnioski i ewentualne korekty planowane są po wakacjach – zaznacza Koronowski.
Przypomnijmy, że według danych za 2022 rok, który był pierwszym rokiem pozbawionym obostrzeń sanitarnych w komunikacji miejskiej, z transportu publicznego skorzystało 38,8 mln pasażerów. Był to wzrost o ok. 27 proc. względem poprzedniego okresu. W 2019 roku olsztyński transport publiczny, jak przekazywał wówczas Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu, przewiózł ok 45,5 mln pasażerów. W pandemicznym roku 2020 pasażerów ubyło do poziomu 25,9 mln pasażerów. Czekamy zatem na pełne podsumowanie za 2023 rok.
Wraz z uruchomieniem dwóch nowych linii tramwajowych zwiększyła się praca przewozowa w tym segmencie. Trzy linie w 2023 roku wykonywały 2 505 pociągokilometrów dziennie (w dni robocze), zaś w tym roku, według danych Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu, pięć linii wykonuje już 4 568 pociągokilometrów dziennie. – Linię nr 4 w czasie szczytów komunikacyjnych może obsługiwać maksymalnie 6 tramwajów jednocześnie, zaś na linii nr 5 w szczytach zadania realizują 4 tramwaje – wyjaśnia Michał Koronowski, rzecznik prasowy ZDZiT-u. Jak dodaje, do obsługi całej sieci w godzinach szczytu wymagane są 22 wozy. Oznacza to, że w rezerwie pozostaje 5 tramwajów.
Rozszerzenie siatki tramwajowej nie wpłynęło znacząco na pracę przewozową autobusów. – Dzienna liczba wozokilometrów dla rozkładu jazdy w dni robocze wynosiła w grudniu 2023 roku 25,7 tys. wkm w ciągu dnia – podaje Koronowski. – W styczniu tego roku wynosiła 24,8 tys. wkm – dodaje. Zaangażowanych w realizację nowej siatki połączeń od 1 stycznia tego roku jest maksymalnie 145 autobusów. W poprzednim roku ZDZiT potrzebował maksymalnie 148 autobusów do obsługi sieci.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.