Olsztyn jest w trakcie rozbudowy własnej sieci tramwajowej. Wzbogaci się ona o 6 kilometrów podwójnego torowiska. Powoli miasto zaczyna odliczać czas do udostępnienia nowej trasy pasażerom. Nie będzie to jednak oznaczało zakończenia prac. Wykonawca będzie musiał jeszcze zagospodarować tereny w pobliżu linii i je uporządkować.
W Olsztynie trwa rozbudowa sieci tramwajowej. Powstaje ponad 6 km podwójnego torowiska z osiedla Pieczewo do centrum miasta, gdzie nastąpi dowiązanie do wcześniej wybudowanej linii. Wraz z rozbudową tramwaju w mieście pojawi się 13 nowych przystanków. Roboty trwają, a umowa przewiduje ich zakończenie 16 października. Wiadomo jednak, że ten termin nie zostanie w pełni dotrzymany.
– Na razie nie mamy z wykonawcą żadnych aneksów, które określałyby że inwestycja zakończy się później niż 16 października – wyjaśnia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta. –Oczywiście na budowie pojawia się wiele kwestii do rozwiązania i niestety może być konieczne wydłużenie terminu, ale na ten moment zakładamy że do 16.10. konsorcjum zdąży wykonać główne elementy tego kontraktu, czyli budowę całego torowiska wraz z rozwieszeniem sieci trakcyjnej oraz znakomitą większość chodników i ścieżek rowerowych. Być może więc będziemy musieli pozwolić na wydłużenie czasu na zagospodarowanie terenu, czyli przywrócenie do porządku całej przestrzeni wokół inwestycji oraz nasadzenia zieleni – podkreśla Bartoszewicz.
Miasto zakłada więc, że zasadnicze prace uda się ukończyć w październiku. Na razie torów brakuje chociażby na wybudowanej estakadzie, która niweluje różnicę poziomów między ulicami Synów Pułku i Krasickiego. – Oczywiście jazdy próbne będą możliwe dopiero wtedy, gdy cała infrastruktura torowo-trakcyjna będzie ukończona. Obecnie zakładamy, że rozpoczną się w drugiej połowie października – dodaje rzeczniczka. Wcześniej, bo jeszcze we wrześniu, mają się odbyć próby obciążeniowe wspomnianej estakady.
Wraz z udostępnieniem nowej trasy, w mieście mają pojawić się kolejne dwie linie tramwajowe. Czwórka ma połączyć Pieczewo z dworcem głównym PKP, zaś piątka Pieczewo z centrum i Wysoką Bramą. – Nowe linie tramwajowe zostaną włączone do systemu komunikacyjnego Olsztyna od 1 stycznia 2024 roku – przekazuje deklarację miasta Marta Bartoszewicz.
Mimo że plany mówią o otwarciu trasy z Pieczewa na początku nowego roku, to urzędnicy są jednak bardzo niezadowoleni z zaangażowania wykonawcy przy rozbudowie sieci. Sprawę osobiście nadzoruje prezydent miasta, Piotr Grzymowicz. – Mobilizujemy spółki Polimex i Trakcja żeby zwiększyły liczbę osób, sił i środków zaangażowanych w realizację kontraktu. Codziennie staram się odwiedzać budowę i zawsze czytam codzienne raporty, w których wykonawca podaje ile osób każdego dnia pracuje przy realizacji inwestycji. Wynika z nich, że jest to ok. 200-220 osób. Jednak w naszej ocenie to zdecydowanie za mało żeby móc zrealizować kontrakt w terminie – podkreśla Grzymowicz.
Sytuację z rozbudowy linii porównuje do tej z budowy pierwszej linii. – Gdy w 2015 roku kończyliśmy budowę I linii tramwajowej, która była wprawdzie dłuższa i była realizowana przez 5 firm, ale tam w okresie kumulacji prac, przez ostatnie pół roku, w budowę było zaangażowanych ok. 1000 osób. Dlatego wciąż alarmujemy, że teraz pracowników jest za mało by inwestycja mogła zostać ukończona w terminie. Wykonawca przyznaje, że ma problemy z pozyskaniem kadry do pracy. I to niestety może skutkować niemożliwością ukończenia robót w zakładanym czasie – wyjaśnia.
Przypomnijmy, że trasa dwutorowej linii tramwajowej rozpocznie się od istniejącej wcześniej pętli autobusowej przy ul. Wilczyńskiego na osiedlu Pieczewo, gdzie zlokalizowany będzie czterotorowy przystanek końcowy wraz z wiatą na rowery i parkingiem dla 50 samochodów. Następnie tory poprowadzono ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego przy osiedlu Nagórki oraz ulicami Synów Pułku, Wyszyńskiego i środkiem al. Piłsudskiego, gdzie połączono je na skrzyżowaniu z Kościuszki w obecny układ torowy. W ramach zadania powstała także estakada o długości ok. 270 m nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego z Synów Pułku. Na placu przy Wysokiej Bramie budowany jest natomiast docelowy węzeł przesiadkowy integrujący tramwaje i autobusy – wcześniej utrudniały to wykopaliska archeologiczne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.