W Olsztynie ku końcowi zbliża się rozbudowa sieci tramwajowej. Sukcesem zakończył się przejazd tramwaju próbnego po nowej infrastrukturze. Drobne korekty będą potrzebne na krańcu na Pieczewie.
W ramach teraz prowadzonej inwestycji powstaje ponad 6 km podwójnego torowiska z osiedla Pieczewo do centrum miasta, gdzie nastąpi dowiązanie do poprzedniej linii. Torowisko prowadzi w ciągu Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego, Piłsudskiego. Prace wyceniono na kwotę 454 mln zł włącznie z waloryzacją. Roboty prowadzi konsorcjum firm Polimex-Mostostal wraz z Trakcją.
Niedawno podłączono napięcie, co umożliwiło rozpoczęcie jazd próbnych. Na trasę skierowano zarówno Tramino, jak i Durmazlara z uwagi na indywidualne parametry pojazdów (inaczej się zachowują na łukach czy przy wjeździe na perony). – Dzisiaj pierwsze tramwaje przejechały nową trakcją. Z odrobiną ostrożności, ale skutecznie. To pierwsze próby, ale widać, że rokowania są dobre a emocji, chociażby z przejazdu estakadą nie zabraknie – informuje Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. – Przyglądaliśmy się, jak tramwaj zachowuje się wjeżdżając przede wszystkim na perony. Praktycznie nie było większych problemów. Testy będą trwały w następnych dniach. Będą niezbędne pewne korekty, przede wszystkim na krańcówce w Pieczewie, ale jestem zadowolony z tych dzisiejszych przejazdów – dodaje prezydent.
Włodarz odnosi się oczywiście do imponującej
estakady tramwajowej nad skrzyżowaniem Krasickiego i Synów Pułku. Sam obiekt jest długi na 270 metrów, a rozpiętość przęsła liczona jest od 28 do 39 metrów. W najwyższym miejscu obiekt będzie wznosił się 5 m nad przebiegającym tutaj skrzyżowaniem.
Uruchomienie nowych linii tramwajowych nr 4 i 5 zaplanowano od 1 stycznia 2024 roku. Czwórka ma połączyć Pieczewo z dworcem głównym PKP, zaś piątka – Pieczewo z centrum i Wysoką Bramą.