Kolejne tablice dynamicznej informacji pasażerskiej, więcej biletomatów na przystankach, system zliczania pasażerów w autobusach i tramwajach oraz kolejne skrzyżowania z systemem zarządzania ruchem to elementy, które znalazły się w rozpisanym przez Olsztyn przetargu na rozbudowę dotychczasowego ITS-u. Przy okazji powrotu w mieście tramwajów, miasto postawiło na inteligentne systemy, co pozwoliło m.in. nadać tramwajom priorytet. Teraz Olsztyn chce zlecić kolejne prace i rozszerzyć funkcjonalność systemu.
Wraz z pojawieniem się w Olsztynie tramwajów, nastał w mieście również czas inteligentnego sterowania ruchem, czyli ITS. Kryło się za tym wiele zadań – od nadania priorytetu tramwajom na skrzyżowaniach po wprowadzenie karty miejskiej i budowę tablic z dynamiczną informacją pasażerską na przystankach. Teraz Olsztyn chce rozbudować możliwości własnego systemu ITS. Rozpisano właśnie przetarg, w którym zamawiający przedmiotem zamówienia objął dostawę, montaż oraz uruchomienie urządzeń i aplikacji w ramach rozbudowy systemu ITS. Zarządzanie rozjazdami
Pod pojęciem rozbudowy kryje się wiele zadań, które będzie musiał wykonać zwycięzca przetargu. Pierwszym z nich będzie wykonanie zobrazowania i diagnostyki ruchu tramwajów na krańcówkach, węzłach rozjazdowych i odcinkach jednotorowych. Generalnym założeniem ma być zobrazowanie stanu pracy zwrotnic tramwajowych wraz z wdrożeniem systemu diagnostyki, co gwarantować ma trwałość, stabilność i bezpieczeństwo ruchu. Sam system ma też umożliwić zwiększenie komfortu pracy oraz ograniczyć koszty eksploatacyjne. Olsztyn wymaga, aby dostarczone oprogramowanie pozwalało na komunikację i sterownie rozjazdami przez radiowy system sterowania oraz posiadało funkcję monitorowania pod względem ich położenia oraz sprawności i funkcję ogrzewania. Więcej przystanków z informacją i biletomatem
Rozbudowa systemu tramwajowego w Olsztynie będzie wymagała postawienia na przystankach nowych tablic prezentujących dynamiczne informacje pasażerskie. Instalacja nowych urządzeń jest kolejnym zadaniem w przetargu. Zamawiający zastrzega, że mają zostać one podłączone do istniejącego systemu i wyświetlać informacje o najbliższych odjazdach pojazdów. W ślad za zwiększeniem liczby tablic, zwiększona ma zostać także liczba kamer obrotowych monitoringu wizyjnego przystanków. Każda z nich ma pozwolić na gromadzenie materiału wizyjnego z okresu co najmniej 30 dni. W zamierzeniu zamawiającego przewidziano jedną kamerę na jeden przystanek, które swoim zasięgiem obejmować mają cały przystanek lub węzeł przesiadkowy. Wszystkie muszą spełniać standardy kamer HD, charakteryzować się wysoką czułością i wysoką dynamiką obrazu, być odporne na refleksy pochodzące od oświetlenia ulicznego lub pojazdów mechanicznych a także przystosowane do pracy w warunkach dziennych i nocnych i być odporne na zmienne warunki atmosferyczne.
Olsztyn planuje także rozbudowę systemu biletomatów. Standardowo będzie można w nich płacić gotówką w postaci bilonu i banknotów, a także kart i systemów bezkartowych. Planowane jest także stanowisko obsługi karty miejskiej, w której będzie można nabyć spersonalizowaną kartę. Do tego w przetargu znalazł się zapis mówiący o dostawie kolejnych czytników kontrolerów do odczytu kart bezkontaktowych. Dodatkowo Olsztyn zakupić chce 50 tys. kart elektronicznych jako nośnik karty miejskiej.
Rozbudową systemu objętych będzie 27 przystanków na których stanie 25 tablic informacji pasażerskiej, 27 kamer oraz 11 biletomatów. Nowe wyświetlacze z informacją o najbliższych odjazdach pojawią się m.in. na przystankach Jarocka, Nagórki. Tesco, Dom Kultury Agora, Szpital Wojewódzki, Gałczyńskiego, Uniwersytet-Rektorat, Uniwersytet-Prawocheńskiego, Uniwersytet-Stadion. Pasażerowie kupią bilety na przystankach WORD, Osiedle Generałów, Janowicza, Nagórki, Tesco, Jeziorna, Szpital MSWiA, Gałczyńskiego, Żytnia-Szkoła, Dajtki i Centrum. Olsztyn będzie liczył pasażerów
Co ciekawe, przedmiotem zamówienia jest także dostarczenie i zamontowanie systemu zliczania pasażerów we wskazanych przez zamawiającego 4 tramwajach (12-drzwiowych), 12 autobusach standardowych (3-drzwiowych) i 12 autobusach wielkopojemnych (4-drzwiowych). Odpowiednie czujniki mają zostać zamontowane we wszystkich drzwiach. Dopuszcza się błąd systemu liczony oddzielnie dla próby 1000 wyjść i 1000 wejść nie większy niż 2%.
Przy okazji rozbudowy ITS, Olsztyn wymaga również podłączenie kolejnych skrzyżowań i ich sygnalizacji świetlnej do systemu zarządzania ruchem. Standardowo w miejscach tych pojawią się pętle indukcyjne, a także kamery stacjonarne i kamery obrotowe – ich zadaniem będzie rejestrowanie ruchu miejskiego na skrzyżowaniach.
Rozbudowa systemu ITS odbywa się w ramach projektu pn. "Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – łańcuchy ekomobilności". Jest on dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartość zamówienia oszacowano na 1,44 mln euro netto. Składanie ofert trwa do 16 stycznia 2016 roku. O wygranej decyduje cena (60%) oraz okres rękojmi za wady (30%), termin wykonania (6%) oraz doświadczenie kierownika projektu (4%). Maksymalny czas realizacji zamówienia to 13 miesięcy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.