Olsztyn powoli podnosi się po czerwcowym ataku hakerskim. Mimo że nie wszystkie usługi działają, to udało się przywrócić funkcjonowanie Olsztyńskiej Karty Miejskiej.
Olsztyn w dalszym ciągu walczy ze skutkami czerwcowego ataku hakerskiego. Po niemal półtora miesiąca urzędnikom udało się przywrócić do działania olsztyńską kartę miejską. – Trwają prace związane z przywracaniem funkcjonalności wszystkich systemów Zarządu Dróg Zieleni i Transportu po ataku hakerskim. Kolejny krok to wznowienie usługi pozwalającej korzystać z karty miejskiej – zapewnia Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu, którego systemy zostały zaatakowane w nocy z 24 na 25 czerwca.
Olsztyńska Karta Miejska jest nośnikiem biletów okresowych, ale może też pełnić rolę elektronicznej portmonetki, a pieniądze na niej zgromadzone mogą być wydane na przejazdy komunikacją miejską lub na parkowanie w strefie płatnego postoju. Po ataku hakerskim na Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu korzystanie z OKM było przez pewien czas utrudnione. Karty nie można było doładowywać, ale bilety, które były na niej zapisane pozostawały aktywne.
– Osoby, które przed atakiem hakerskim zakupiły bilety okresowe kwartalne lub roczne nadal mogą z nich korzystać - mówi Piotr Czajkowski, kierownik Wydziału Sprzedaży i Kontroli Biletów Zarządu Dróg Zieleni i Transportu – podobnie jest ze środkami zgromadzonymi w elektronicznej portmonetce, one także są dostępne – podkreśla. Aby móc korzystać z OKM posiadacze karty powinni przyjść do jednego z trzech Punktów Obsługi Klienta by ponownie ją aktywować. ZDZiT nie wymaga żadnych dodatkowych dokumentów.
– Pracujemy także nad uruchomieniem kolejnych punktów oraz strony internetowej
kartamiejska.olsztyn.eu, gdy tylko uda się to zrobić, będziemy na bieżąco informować – dodaje Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu.
Wcześniej, bo 14 lipca, udało się przywrócić działanie biletomatów, jednak olsztynianie w dalszym ciągu musieli posługiwać się wyłącznie papierowymi biletomatami – i to również tych długookresowych. Kilka dni później rozpoczęte zostało przywracanie pełnej funkcjonalności tablic informacji pasażerskiej na przystankach. Dane prezentowane są na podstawie rzeczywistego położenia pojazdów. W dalszym ciągu nie działa strona internetowa ZDZIT-u, gdzie wcześniej znajdowały się m.in. informacje o utrudnieniach w komunikacji miejskiej i rozkłady jazdy.
Przypomnijmy, że pomocną dłoń miastu wyciągnął NASK, który przekazał miastu ponad 3 mln zł na przywrócenie systemów teleinformatycznych. Środki te pozwoliły na zlecenie usług zewnętrznych w zakresie odtworzenia utraconych bądź zaszyfrowanych danych znajdujących się w zasobach, na pozyskanie wsparcia eksperckiego w zakresie systemów teleinformatycznych oraz pozyskania niezbędnej infrastruktury.