Nowy dworzec PKP połączony z dworcem PKS, a to wszystko obudowane węzłem komunikacyjnym. Nie może się jednak obejść bez galerii handlowej. Olsztyn idzie śladami Poznania. Czy ustrzeże się wielkopolskich błędów?
W poniedziałek Rada Miasta Olsztyna przyjęła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego okolic Dworca Głównego. Najbardziej ucieszyła się z tego firma Retail Provider, która ma zamiar w tym miejscu, za 110 mln zł, stworzyć centrum komunikacyjne połączone z galerią handlową. Brak planu był do tej pory największą przeszkodą. Prace mają ruszyć już w przyszłym roku. – Wykreuje nową jakość przestrzeni miejskiej, pobudzi rozwój miasta i regionu, zdynamizuje ruch pomiędzy Obwodem Kaliningradzkim, stworzy nowe miejsca pracy, zapewni infrastrukturę na najwyższym poziomie – zachwyca się projektem ZCK przedstawiciel inwestora Piotr Wasilewski.
„Ładny, by nie powiedzieć – efektowny”Olsztynowi nowy dworzec na pewno by się przydał. Obecny to równolatek Dworca Centralnego w Warszawie. Połączony z budynkiem dworca autobusowego robi z zewnątrz dość przygnębiające wrażenie. Zresztą cała zabudowa okolic Placu Konstytucji 3 Maja wygląda chaotycznie z górującym nad wszystkim biurowcem przed budynkiem dworca.
To co Retail Provider pokazuje na wizualizacjach rzeczywiście wygląda efektownie. „Inwestycja obejmie ogromny teren – praktycznie od placu Bema aż po małe rondo na ulicy Lubelskiej za stacją Statoil, a także ulicę Zientary - Malewskiej i wspomniany plac Konstytucji. Projekt Centrum jest ładny, by nie powiedzieć – efektowny” – pisał niedawno na blogu prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.
Ale trudno wyzbyć się wrażenia, że dla inwestora istotna jest przede wszystkim galeria handlowa, która ma zwrócić koszty inwestycji. Uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego w tym kształcie trwało dwa lata. Wtedy właśnie Retail Provider kupił olsztyński PKS. Niedawno spółka wykupiła lawety z hasłami „Dworzec w Olsztynie straszy. Prezydencie, chcemy nowego”. Podczas poniedziałkowego spotkania radni zastanawiali się również nad planem zagospodarowania przy ulicy Kasprzaka. Tam radni nie zgodzili się na budowę galerii handlowej. Wcześniej przedstawiciele Retail Provider sugerowali, że budowa innej galerii w mieście może zaburzyć sensowność prowadzenia ich inwestycji.
Nie ma ścieżek, mało drzewZastrzeżenia do planu zgłosiło Forum Rozwoju Olsztyna, stowarzyszenie miłośników miasta i regionu. Zwracają m.in. uwagę na to, że plan jest pobieżny, pomija komunikację samochodową i rowerową, czy zakłada niewielką ilość miejsca na miejską zieleń. FRO do planu zgłosiło ponad 20 uwag. Głównym problemem, podnoszonym przez niektórych radnych jest gwarancja, że poza galerią inwestor zbuduje również nowy dworzec. Miejscy urzędnicy zapewniają, że wydadzą jedno pozwolenie na budowę dotyczące obu obiektów.
Z problemem ze „skomunikowaną galerią handlową” zmagają się teraz władze Poznania, krytykowane za fatalne rozwiązania przyjęte przy okazji otwarcia nowego dworca kolejowego, również połączonego z galerią handlową. Na najkrótszej trasie do przystanku tramwajowego, czyli najłatwiejszej drodze by z dworca wydostać się do miasta, brakuje przejścia dla pieszych.
źródło: Retail Provider