W Olsztynie podpisano dzisiaj umowę ze Skanską na wykonanie zintegrowanego węzła przesiadkowego przed dworcem kolejowym Olsztyn Główny. Prace zmienią oblicze obecnego placu – uporządkowana zostanie komunikacja miejska i busiki. Projekt ten jednak mało będzie miał wspólnego z uspokajaniem ruchu w mieście.
Prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz podpisał dzisiaj (25 lipca) umowę na realizację drugiej części przebudowy ul. Partyzantów. Inwestycją zajmie się firma Odcinkiem od pl. Bema do skrzyżowania Lubelskiej z Przemysłową zajmie się firma Skanska.
Prace polegać będą na budowie zintegrowanego węzła przesiadkowego przy Dworcu Głównym. Wymagać będzie to przebudowania placu Konstytucji 3 Maja. Zmieni się układ wlotów na rondo, które zyska bardziej eliptyczny kształt niż obecnie, gdyż zawrotka kierująca do dworca znajdzie się za torami odstawczymi tramwajów, bliżej skrzyżowania ul. Lubelskiej z ul. Przemysłową. Więcej o zmianach
piszemy tutaj.
Główną osią węzła będzie torowisko. Obecny końcowy przystanek tramwajów pozostanie w niezmienionym kształcie na jego środku, ale powstanie
dodatkowy tor dla tramwajów jadących w przyszłości na dworzec nową trasą z Pieczewa. W ramach prac zaplanowano także budowę małej architektury, ciągów pieszych i rowerowych, ITS i dostosowania terenu przyległego do inwestycji. W ramach inwestycji powstanie plac postojowy dla autobusów, które nie będą stacjonować już pod budynkiem dworca. Przystanek początkowy znajdzie się na placu w postaci specjalnego peronu przy obecnym wieżowcu Przewozów Regionalnych.
– Węzeł przesiadkowy na wysokości obecnego wieżowca kolejowego składać się będzie z ośmiu stanowisk – informuje prezydent Piotr Grzymowicz. – Usytuowane będą w dwóch rzędach – w zależności od kierunku odjazdu i rodzaju przewoźnika. Powstanie także 14 ogólnie dostępnych miejsc postojowych przy Centrum Handlowym Dekada oraz pięć kolejnych w pobliżu skrzyżowania ulic Lubelskiej z Przemysłową. Prace nad realizacją tego zadania zaczną się już w weekend. Wówczas też zmieniona zostanie organizacja ruchu na części terenu.
W ramach tymczasowej organizacji ruchu wykonawca ma zapewnić ciągłe utrzymanie ruchu tramwajowego, zarówno przejazdy torem technicznym, jaki również te liniowe oraz obsługę pasażerów na przystankach tramwajowych i autobusowych, z uwzględnieniem linii miejskich, zamiejscowych i busów. Ewentualne zamknięcia toru technicznego i ruchu tramwajowego dopuszczalne będą wyłącznie po uzgodnieniu z Zarządem, Dróg, Zieleni i Transportu.
– Dojazd do dworca zapewnimy jedynie od strony ronda Bema – zaznacza dyrektor ds. Realizacji Projektów Skanska, Marek Dębski. – Wraz z postępem prac konieczna będzie zmiana organizacji, o czym będziemy informować – dodaje. Wartość zadania to niemal 23 mln złotych. Inwestycja ma być oddana do użytku w ciągu 350 dni od podpisania umowy. Z kolei realizacją pierwszego zadania ul. Partyzantów zajmie się Balzola,
z którą miasto też już podpisało umowę. W ramach prac zaplanowano
m.in. budowę buspasów.