Partner serwisu
Komunikacja

Olsztyn szykuje się do rozbudowy zajezdni autobusowej przy al. Sikorskiego

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
12-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Zajezdnia autobusowa przy al. Sikorskiego, która miała mieć status tymczasowej, zostanie rozbudowana. W obecnym obiekcie przy ul. Kołobrzeskiej coraz większą rolę odgrywają bowiem tramwaje, a przez to brakuje już miejsca dla autobusów – tym bardziej, że na horyzoncie jest również zakup elektrobusów. Aby rozwiązać problem, miasto chce sięgnąć po unijne środki z programu Polska Wschodnia.

Zanim Olsztyn zdecydował się na budowę tramwajów, w mieście funkcjonowała jedna zajezdnia przy ul. Kołobrzeskiej. To właśnie na jej terenie powstała następnie hala do odstawiania i serwisowania tramwajów. Wtedy też zrodził się pomysł budowy nowej zajezdni dla autobusów, zwłaszcza, że planowano w przyszłości rozbudowę sieci tramwajowej. Jedną z rozważanych opcji, była budowa obiektu na terenie dawnego poligonu wojskowego nieopodal masztu radiowo-telewizyjnego przy Pieczewie. W związku z brakiem środków, Olsztyn zdecydował się na rozwiązanie tymczasowe – czyli budowę placu postojowego przy al. Sikorskiego (nieopodal skrzyżowania z ul. Wańkowicza). Powstał plac oraz budynek dla kierowców wraz z zapleczem technicznym i budynek dyspozytorni.

Autobusy się nie mieszczą

Jak wyjaśnia Mariusz Makówka, rzecznik prasowy MPK Olsztyn, miejska spółka komunikacyjna posiada dzisiaj 147 autobusów. – Obecnie 107 autobusów parkuje w zajezdni na ulicy Kołobrzeskiej, zaś 40 z nich stacjonuje w zajezdni zlokalizowanej przy alei Sikorskiego – informuje Makówka. Wraz z rozbudową hali tramwajowej z miejscem na kolejnych 16 tramwajów, MPK Olsztyn ma teraz problem ze zmieszczeniem wszystkich autobusów i odstawia je na technicznych torach tramwajowych wokół tramwajowego budynku przy ul. Kołobrzeskiej. Dlatego miasto chce sięgnąć po unijne środki z Polski Wschodniej, aby powiększyć powierzchnię zajezdni przy al. Sikorskiego.

Z końcem stycznia miasto przygotowało już projekt rozwoju transportu publicznego, który złożył wraz z wnioskiem o dofinansowanie do Polskiej Agencji Rozwoju Przemysłu, instytucji nadzorującej program operacyjny Polska Wschodnia. Olsztyn planuje wykorzystać całą przyznaną mu pulę środków, czyli 45 mln euro (nieco ponad 200 mln zł). – Projekt przewiduje przede wszystkim rozbudowę parku autobusowego w postaci autobusów elektrycznych. Będziemy musieli w związku z tym zamontować ładowarki, a przez to także zwiększyć cały obszar zajezdni, aby mogła przyjąć kolejne autobusy, bo dzisiaj tak naprawdę w zajezdni na ul. Kołobrzeskiej nie mamy dla nich miejsca – mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. – Miasto już przekazało spółce MPK Olsztyn teren. Jest też gotowy projekt, więc jak tylko będziemy mieli zatwierdzony wniosek o unijne dofinansowanie, to będziemy mogli od razu przystępować do ogłaszania postępowań przetargowych – dodaje.

Prawie 100 miejsc więcej

Projekt dotyczący zajezdni przy al. Sikorskiego polegałby na rozbudowie placu manewrowego. Powstałaby przede wszystkim infrastruktura do obsługi autobusów elektrycznych. Zaplanowano 94 miejsca dla kolejnych pojazdów – 41 wyposażonych w ładowarki naziemne, 19 dla autobusów 12-metrowych pod bramownicą do ładowania z pantografu, 10 dla autobusów przegubowych pod drugą bramownicą oraz 22 miejsca dla autobusów o napędzie konwencjonalnym. Powiększenie powierzchni będzie wymagało rozbudowy instalacji podziemnych oraz oświetlenia. Powstać będzie musiała także trafostacja. Zaplanowano również budowę parkingu na 16 samochodów oraz 16 rowerów dla pracowników.

Projekt przewiduje ponadto budowę budynku warsztatowo-socjalnego, w którym na parterze powstałaby hala naprawcza wraz z zapleczem magazynowo-technicznym. Ma ona zapewnić jednoczesną naprawę dwóch autobusów przegubowych oraz dwóch autobusów 12-metrowych. Na piętrze znajdzie się przestrzeń socjalna i pomieszczenia sanitarne dla pracowników zajezdni. Zadanie przewiduje także montaż na budynku paneli fotowoltaicznych na. Projektowana moc wyniesie 28,8 kWh, którą przedsiębiorstwo wykorzysta na bieżące potrzeby zajezdni i do zasilania ładowarek autobusów elektrycznych oraz pompy ciepła.

Przetarg być może w połowie roku

Wartość inwestycji oszacowano na 31,1 mln zł, z czego Olsztyn wnioskuje o unijne dofinansowanie z Polski Wschodniej o wartości 21,5 mln zł. Miasto wskazało, że planuje ogłosić przetarg już w kwietniu tego roku. Podpisanie umowy możliwe byłoby z kolei w lipcu.

Projekt „Poprawa mobilności miejskiej – ekotransport w Olsztynie” został dołączony do wniosku o dofinansowanie unijne z programu Polska Wschodnia. Miasto stara się o pozyskanie całej dostępnej dla Olsztyna puli 45 mln euro, czyli ponad 200 mln zł. Poza rozbudową zajezdni, projekt przewiduje także zakup 20 elektrobusów, pozyskanie sześciu tramwajów, rozszerzenie ITS-u, przebudowę dojść do przystanków czy montaż tablic informacyjnych i biletomatów. Całkowita wartość projektu rozwoju transportu publicznego ma wynieść 303 mln zł, z czego wydatki kwalifikowane to 246 mln zł. Olsztyn stara się więc o 209 mln zł dofinansowania, co stanowić będzie 85 proc. wartości wydatków kwalifikowanych. Więcej tutaj.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn dalej walczy o środki na autobusy elektryczne

Komunikacja

Olsztyn dalej walczy o środki na autobusy elektryczne

Przemysław Farsewicz 17 stycznia 2022

Olsztyn liczy na 20 elektrycznych autobusów

Komunikacja

Olsztyn liczy na 20 elektrycznych autobusów

Przemysław Farsewicz 27 stycznia 2021

Olsztyn: Autobusy elektryczne nam się nie opłacają

Prawo & Finanse

Olsztyn: Autobusy elektryczne nam się nie opłacają

Roman Czubiński 27 października 2020

Kolejne miejscowości z połączeniami do Olsztyna

Komunikacja

Kolejne miejscowości z połączeniami do Olsztyna

Przemysław Farsewicz 11 marca 2020

Olsztyn rozszerzył umowę o dodatkowe Solarisy

Komunikacja

Olsztyn rozszerzył umowę o dodatkowe Solarisy

Przemysław Farsewicz 11 lutego 2020

Ile osób jeździ autobusami MPK na trasie Barczewo – Olsztyn?

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn dalej walczy o środki na autobusy elektryczne

Komunikacja

Olsztyn dalej walczy o środki na autobusy elektryczne

Przemysław Farsewicz 17 stycznia 2022

Olsztyn liczy na 20 elektrycznych autobusów

Komunikacja

Olsztyn liczy na 20 elektrycznych autobusów

Przemysław Farsewicz 27 stycznia 2021

Olsztyn: Autobusy elektryczne nam się nie opłacają

Prawo & Finanse

Olsztyn: Autobusy elektryczne nam się nie opłacają

Roman Czubiński 27 października 2020

Kolejne miejscowości z połączeniami do Olsztyna

Komunikacja

Kolejne miejscowości z połączeniami do Olsztyna

Przemysław Farsewicz 11 marca 2020

Olsztyn rozszerzył umowę o dodatkowe Solarisy

Komunikacja

Olsztyn rozszerzył umowę o dodatkowe Solarisy

Przemysław Farsewicz 11 lutego 2020

Ile osób jeździ autobusami MPK na trasie Barczewo – Olsztyn?

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5