Ruszają przygotowania do wzmocnienia roli kolei w Olsztynie. Prezes spółki PKP PLK, Ireneusz Merchel, zapowiedział uruchomienie postępowania przetargowego, w ramach którego miasto zyska aż cztery przystanki kolejowe. Obsłużą one przede wszystkim osiedla Gutkowo, Likusy i Redykajny. Co więcej, na realizację zadania spółka zabezpieczyła już 50 mln zł we własnym budżecie.
Powrót pociągów z Olsztyna do Olsztynka, po zakończonej pierwszej części modernizacji linii do Działdowa, był też okazją do pochwalenia się dalszymi działaniami PLK w regionie. Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, zapowiedział, że jeszcze tego samego dnia zarządca infrastruktury uruchomi postępowanie przetargowe na zaprojektowanie przebudowy linii kolejowej z Olsztyna do Gutkowa (czyli ostatniego osiedla w granicach administracyjnych miasta, na drodze w kierunku Morąga). To o tyle ważna informacja, że w ramach tego zadania Olsztyn zyska nowe przystanki kolejowe.
Jak nie tramwajem, to pojedziemy pociągiem– Ogłaszamy postępowanie przetargowe na prace na odcinku Olsztyn – Gutkowo. W ramach tego zadania wybudujemy cztery nowe przystanki, a Olsztyn wreszcie zyska status aglomeracji. Tam, gdzie nie dojedzie tramwaj, mieszkańców będzie mogła obsłużyć kolej. Mowa tutaj o osiedlach Gutkowo, Redykajny i Likusy, których mieszkańcy zyskają szybką i wygodną alternatywę dla samochodów, by dojechać do centrum Olsztyna. Roboty mogłyby rozpocząć się w drugiej połowie przyszłego roku, a zakończyć się w 2020 roku – zapowiedział podczas konferencji w Olsztynku Ireneusz Merchel.
W planach jest rewitalizacja 8-kilometrowego odcinka linii łączącej Olsztyn Główny z Gutkowem. Głównym założeniem tego zadania będzie budowa czterech przystanków kolejowych – o nazwach Olsztyn Śródmieście (peron przy al. Wojska Polskiego), Olsztyn Szkoła (peron przy Elektroniku na ul. Bałtyckiej), Olsztyn Likusy (peron przy dawnym przejeździe kolejowo-drogowym w ciągu starej ul. Bałtyckiej) i Olsztyn Redykajny (przy ul. Hozjusza). Ich powstanie znacznie poprawi mieszkańcom dostęp do kolei. PLK zapowiada, że na prace zostało już zabezpieczone w budżecie spółki ok. 50 mln zł.
Zarządca zapowiada także budowę w obrębie peronu Olsztyn Likusy drugiego toru – mijanki, co upłynni ruch pociągów na tej jednotorowej linii. Dodatkowo przejście pod torami przy ul. Jeziornej pozwoli na bezpieczną przeprawę dla osób, które zechcą odwiedzić olsztyńską Plażę Miejską od strony ul. Bałtyckiej. Zastąpi ono przejście w poziomie szyn, które obecnie zabezpieczone jest dodatkowo labiryntem.
To nie koniec nowych przystankówWarto przypomnieć, że wraz z toczącą się modernizacją linii kolejowej z Olsztyna do Działdowa, powstaje zupełnie nowy przystanek Olsztyn Dajtki przy ul. Bławatnej. Ma on przybliżyć dostęp do kolei mieszkańcom pobliskiego osiedla domów jednorodzinnych na Dajtkach oraz studentom pobliskiej uczelni. W ramach prac powstaje także jeden z dwóch peronów Olsztyn Śródmieście w ścisłym centrum miasta – od strony ul. 1 Maja.
Również w ramach inwestycji kolejowych planowany jest także remont, który ma objąć cały układ torowo-peronowy na stacji Olsztyn Główny. Powstanie zadaszona kładka pieszo-rowerowa nad torami łącząca dworzec z osiedlem Zatorze. Jednocześnie w tym samym czasie PKP SA wybuduje nowy budynek dworca, po uprzednim zburzeniu dotychczasowej bryły lub wyremontuje obecny, jeżeli zostanie on wpisany na listę zabytków.