MPK Olsztyn tłumaczyło się przed olsztyńskimi radnymi z problemów wynikających z odbiorów technicznych nowych tramwajów Panorama. Z doniesień wynika, że nie wszystkie parametry wozów spełniają wymogi specyfikacji zamówienia.
W grudniu producent Durmazlar zgłosił tramwaje do odbiorów technicznych przez Olsztyn. Od tego czasu trwa sprawdzanie pojazdów pod kątem specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Innymi słowy – czy tramwaj spełnia parametry, których wymagał zamawiający. O ile Panoramy uzyskały już homologację, czyli zezwolenie do użytkowania zgłoszonego typu wozu w Unii Europejskiej, tak odbiory techniczne utknęły i nie zapowiada się, żeby prędko się zakończyły.
Jak informowaliśmy niedawno, nie wszystkie parametry tramwaju odpowiadają wymaganiom technicznym stawianym przez Olsztyn. Radni miasta poprosili więc o wyjaśnienia prezesa MPK Olsztyn. Tez z kolei studził emocje i podkreślał, że problemy z odbiorami nie są tak duże jak opisują to media. – Komisja odbiorowa poprosiła o wyjaśnienia w niektórych sprawach. Czekamy na opinię. Większość kwestii jest pozytywnie odebranych, jednak niektóre elementy dokumentacji nie są przetłumaczone na język polski. Jest to niezgodne z umową – wyjaśnił Jerzy Roman, prezes MPK Olsztyn.
Jedną z kwestii, o którą wypytali olsztyńscy radni, była kwestia skrętności wózków. Z doniesień wynika, że zadeklarowany 10 stopniowy kąt obrotu wózka na łukach jest możliwy jedynie bez dodatkowego obciążenia nadwozia. – Jeżeli okaże się, że ten wózek nie jest obrotowy, to w umowie istnieje wzór, aby zmniejszyć cenę tego tramwaju. Komisja odbiorowa zażądała kolejnych wyjaśnień – przyznał Jerzy Roman.
Prezes MPK Olsztyn wyjaśnił także, że w kwestii poboru energii z sieci trakcyjnej testy nie zostały jeszcze wykonane i zdementował informacje o wyższej niż zadeklarowanej przez producenta energochłonności tramwajów. Jak podał Jerzy Roman, próby zaplanowane są dopiero w kwietniu, gdyż zapisy SIWZ-u szczegółowo określają warunki, w jakich należy je wykonać.
Poznaliśmy także więcej szczegółów o dostawach kolejnych wozów. Na terenie zajezdni MPK Olsztyn stacjonują już w hali cztery tramwaje. Ostatni wóz z pozostałych ośmiu, ma dotrzeć do stolicy Warmii i Mazur do końca sierpnia.