Wraz z nowym rokiem w Olsztynie przeorganizowano cały układ komunikacyjny transportu miejskiego. Uruchomiono bowiem dwie nowe linie tramwajowe. Jak się okazuje, zmiany nie wpłynęły na znaczące uszczuplenie oferty autobusowej.
Od 1 stycznia po Olsztyńskiej sieci tramwajowej kursuje już pięć linii. To za sprawą otwartej nowej trasy z centrum miasta na osiedle Pieczewo. Wraz z otwarciem południowo-wschodniej nitki tramwajowej Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu przeorganizował układ komunikacyjny transportu miejskiego. Jak podkreślali urzędnicy, trasy autobusów zostały tak naprawdę przede wszystkim zmodyfikowane. – Ponieważ 80 proc. dotychczasowych tras pozostało bez zmian – podano w komunikacie.
Istotną zmianą jest zwiększenie pracy przewozowej tramwajów. Po uruchomieniu dwóch nowych linii do obsługi całej sieci potrzeba dzisiaj 22 tramwajów w godzinach szczytu. Jak podaje ZDZiT, cztery wozy obsługują wówczas linię nr 1, sześć wozów linię nr 2, dwa wozy linię nr 3, cztery wozy linię nr 4 oraz sześć wozów linię nr 5. Warto przypomnieć, że MPK Olsztyn, operator sieci tramwajowej, posiada dzisiaj 27 pojazdów – 15 Tramino oraz 12 Panoram. Oznacza to, że rezerwa taborowa wynosi prawie 19 proc.
Za wcześnie jest jeszcze by mówić o wynikach przewozowych nowych linii tramwajowych, natomiast jak chwalił się Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, z miejskiego transportu w roku ubiegłym skorzystało przeszło 43 mln pasażerów. Za obsługę 14 procent potoków pasażerskich odpowiadały natomiast tramwaje.
Dotychczas trzy linie tramwajowe pokonywały dziennie w dni robocze 2 505 pociągokilometrów. Teraz ta liczba jest prawie dwukrotnie większa i wynosi 4 569 pociągokilometrów. Oczywiście założenia dla realizacji rozkładów jazdy w soboty oraz niedziele są dużo mniejsze. Obecnie tramwaje w soboty pokonują dziennie 3 498 pociągokilometrów względem 1 733 w roku poprzednim. W niedzielę handlową liczba ta spada do 2 830 pociągokilometrów (w roku ubiegłym 1 359), zaś w niedzielę niehandlową oraz w dni świąteczne do 2 531 pociągokilometrów (względem 1 230 w roku ubiegłym).
Jak się okazuje, większa sieć tramwajowa nie wpłynęła znacząco na pracę przewozową autobusów. – Dzienna liczba wozokilometrów dla rozkładu jazdy "dni robocze (od poniedziałku do piątku)" wynosiła w grudniu 2023 roku 25 734 wkm. W styczniu 2024 roku jest to 24 753 wkm –przekazuje Michał Koronowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu. Liczba pojazdów w ruchu, która obsługiwała w 2023 roku rozkład dla dnia roboczego wynosiła maksymalnie 148. W 2024 roku wynosi maksymalnie 145 autobusów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.