Jeszcze przed końcem roku Olsztyn uruchomi jedną z dwóch linii tramwajowych po nowej trasie z Pieczewa. Inauguracji mają towarzyszyć różne atrakcje dla mieszkańców. W pierwszą oficjalną podróż wyjadą dwa składy.
Olsztyn rozbudował sieć tramwajową o ponad 6 km podwójnego torowiska z osiedla Pieczewo do centrum miasta, gdzie przy Skwerze Wakara dowiązano nową trasę do wcześniej wybudowanej linii. Wraz z rozbudową tramwaju w mieście pojawiło się 13 nowych przystanków. Mimo że miasto ogłosiło wprowadzenie do ruchu nowych linii tramwajowych od 1 stycznia nowego roku, to jedna z linii wyjedzie wcześniej.
– Zapraszamy na pierwszy przejazd nową linią tramwajową. Oficjalne otwarcie odbędzie się w ostatnią sobotę tego roku 30 grudnia – chwali się Urząd Miasta w Olsztynie. Tego dnia na miasto mają wyjechać pierwsze dwa tramwaje linii numer 4. Inaugurację połączenia zaplanowano na krańcu Pieczewo na ul. Wilczyńskiego. – Składy wyruszą do krańcówki do dworca głównego jeden za drugim o godzinie 11:15. W każdym tramwaju będzie można posłuchać o historii Olsztyna i komunikacji szynowej w naszym mieście – wyjaśniają urzędnicy. Jak czytamy w komunikacie, zanim składy wyjadą w pierwszą oficjalną podróż, na mieszkańców już od godziny 10:30 czekać będą atrakcje. Na miejscu będzie można otrzymać także broszurę prezentującą nowy układ komunikacyjny miasta, który wejdzie w życie od 1 stycznia.
Nowo wybudowana trasa tramwajowa rozpoczyna się na osiedlu Pieczewo na ul. Wilczyńskiego, gdzie funkcjonowała wcześniej pętla autobusowa. Zlokalizowano tutaj czterotorowy przystanek końcowy wraz z wiatą na rowery i parkingiem dla 50 samochodów. Następnie tory poprowadzono ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego przy osiedlu Nagórki oraz ulicami Synów Pułku, Wyszyńskiego i środkiem al. Piłsudskiego, gdzie połączono je na skrzyżowaniu z Kościuszki w obecny układ torowy. W ramach zadania
powstała także estakada o długości ok. 270 m nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego z Synów Pułku. Na placu przy Wysokiej Bramie wybudowano natomiast docelowy węzeł przesiadkowy z dwoma peronami, integrujący tramwaje i autobusy – wcześniej utrudniały to wykopaliska archeologiczne. Kraniec pod Wysoką Bramą
udostępniono już w połowie grudnia.
Według zapowiedzi Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu, docelowy układ komunikacyjny zostanie uruchomiony od 1 stycznia. Tego dnia uruchomiona będzie linia nr 5. Przypomnijmy, że „czwórka” łączyć będzie osiedle Pieczewo, wschodnią część Jarot i Nagórek oraz osiedle Kormoran z dworcem głównym (kolejowym i autobusowym), a „piątka” ze ścisłym Śródmieściem i nowym węzłem przesiadkowym przy Wysokiej Bramie. Linie nr 4 i 5 podobnie, jak 1 i 2 kursować będą z najwyższymi częstotliwościami tj. co 15 minut przez większość dnia roboczego, a „czwórka” w godzinach szczytu nawet co około 7,5 minuty. Wraz z uruchomieniem nowych linii tramwajowych zostaną wprowadzone korekty w kursowaniu wybranych linii autobusowych. Będą to jednak przede wszystkim modyfikacje, ponieważ 80-proc. dotychczasowych tras pozostanie bez zmian. Szczegóły zmian publikowaliśmy w
oddzielnym artykule.