Olsztyn jest w trakcie rozbudowy sieci tramwajowej o linię z centrum miasta do osiedla Pieczewo. Istotnym punktem inwestycji jest budowa estakady, która zniweluje różnicę poziomów między ulicami Krasickiego i Synów Pułku. Przyjrzeliśmy się postępom na budowie tego obiektu.
Olsztyn w ramach perspektywy finansowej na lata 2014-2020 realizuje drugi etap budowy sieci. Do funkcjonującej już linii z dworca kolejowego na osiedle Jaroty dołączy kolejna, która połączy centrum z osiedlem Pieczewo. Umowę na realizację robót na odcinku 6 kilometrów miasto podpisało w czerwcu poprzedniego roku z konsorcjum firm Polimex i Trakcja SA. Prace wyceniono na kwotę 403 mln zł.
Jednym z kluczowych i najbardziej wymagających etapów inwestycji jest budowa tramwajowej estakady, która znajdzie się docelowo nad skrzyżowaniem ul. Krasickiego z ul. Synów Pułku. Będzie ona długa na 270 metrów, a rozpiętość przęsła liczona jest od 28 do 39 metra. Powodem jej powstania jest duża różnica terenu. Ul. Krasickiego obniża się tutaj dosyć znacznie do skrzyżowania. Tuż za nim ul. Synów Pułku z kolei wznosi się dość stromo do ul. Wyszyńskiego. Niestety, na przeszkodzie tego obiektu stał słup wysokiego napięcia. Uzgodnienia z zakładem energetycznym były jednym z czynników, przez które inwestycja przedłuży się o kilka miesięcy.
Po uporaniu się z trudnościami dziewięcioprzęsłowy obiekt coraz bardziej nabiera kształtów. – Prace budowlane związane z estakadą realizowane są zgodnie z harmonogramem – zapewnia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta. Jak wyjaśnia, wykonawca posadowił już wszystkie ławy fundamentowe oraz 9 filarów. – Ponadto zabetonowany został już pierwszy segment płyty ustroju nośnego. I na ten rok zaplanowane jest jeszcze zabetonowanie kolejnego segmentu – podkreśla.
Kolejnym newralgicznym punktem olsztyńskiej inwestycji jest budowa łącznika w miejscu styku nowobudowanej linii tramwajowej z dotychczasową siecią na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Kościuszki. Prace w tym miejscu rozpoczęły się 9 lipca tego roku. Na czas robót tramwaje pokonują ten odcinek wyłącznie jednym torem. Dzięki nakładkom rozjazdowym wracają następnie na swój pierwotny tor.
Zabudowę rozjazdów rozpoczęto od strony zachodniej, czyli tej w kierunku ratusza i centrum. To właśnie przez to nie kursuje tramwajowa „jedynka”. Jak przekazuje Marta Bartoszewicz z Urzędu Miasta, zachodnia część rozjazdu na skrzyżowaniu jest ułożona. – Z uwagi na niskie temperatury, nie zostały wykonane spawy zamykające. Wymagana temperatura to ok 15 st. C – wyjaśnia. Dodaje przy tym, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem jeszcze w styczniu wykonawca przełoży ruch na nowo wykonany odcinek torowiska. Wówczas też rozpoczną się prace demontażowe i rozbiórka podtorza i zabudowa drugiego rozjazdu.
Termin zakończenia całego zadania to połowa października 2023 roku. Projekt tramwajowy posiada dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Oznacza to konieczność zakończenia inwestycji do końca 2023 roku. Po raz kolejny miasto zmierzy się z napiętym harmonogramem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.