Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Olsztyn unieważnia przetarg na pierwsze elektryki

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
17-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Olsztyn unieważnia przetarg na pierwsze elektryki
fot. ZDZiT Olsztyn
Olszty nie kupi elektrobusów, gdyż… ustawa o elektromobilności nakłada na zamawiających obowiązek pozyskiwania od 2026 roku wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych – taka konkluzja płynie z tłumaczenia urzędników, co do decyzji o unieważnieniu przetargu na zakup przez Olsztyn pierwszych 20 autobusów elektrycznych z możliwością rozszerzenia zamówienia do 40 sztuk.

Olsztyn w pierwszej połowie listopada ruszył z przetargiem na dostawy autobusów elektrycznych. Miały to być to pierwsze pojazdy tego typu we flocie miejskiego przewoźnika – MPK Olsztyn. Zakup miał zostać sfinansowany ze środków unijnych z programu Polska Wschodnia. Zamówienie dotyczyło 20 nowych autobusów z możliwością rozszerzenia ich liczby do 40 sztuk. Wraz z pojazdami miasto planowało także zakup ładowarek oraz niezbędnej infrastruktury w zajezdni przy ul. Sikorskiego.

Po trzech miesiącach miasto postanowiło jednak unieważnić postępowanie przetargowe. W uzasadnieniu decyzji wskazano, że 1 stycznia tego roku, czyli już po wszczęciu przetargu, weszły w życie istotne zmiany w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, wprowadzając m.in. nakaz nabywania wyłącznie autobusów zeroemisyjnych od 1 stycznia 2026 roku. – Okoliczności te, związane z istotnymi zmianami ustawowymi, zaistniałymi po dacie wszczęcia postępowania, powodują konieczność ponownego przeanalizowania oraz zmiany potrzeb zakupowych zamawiającego związanych z autobusami niskoemisyjnymi oraz infrastrukturą do ich ładowania. Działania muszą zostać skorelowane z możliwościami finansowymi zamawiającego w kontekście wszystkich prowadzonych inwestycji – czytamy w uzasadnieniu unieważnienia.

Unieważnione postępowanie dotyczyło 10 sztuk autobusów z napędem elektrycznym o długości całkowitej, zawierającej się w przedziale od 11,8 metra do 12,2 metra oraz 10 autobusów przegubowych w przedziale od 17,5 metra do 18,75 metra. Zaoferowane pojazdy miały być fabrycznie nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż w roku dostawy. Wskazano także, że nie mogą to być prototypy. Krótsze pojazdy miały zapewnić przewóz co najmniej 70 pasażerów. Autobusy miały być oczywiście niskopodłogowe i wyposażone w trzy pary drzwi oraz 26 miejsc siedzących. Sześć miejsc miało zostać zapewnionych z poziomu niskiej podłogi. W przypadku dłuższej wersji pojazdy miały zapewnić przewóz 105 pasażerów. W środku miało się znaleźć 48 siedzeń i tym przypadku również sześć z nich miało być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Wejście miły zapewnić cztery pary drzwi.

Zamawiający zastrzegł sobie ponadto w zamówieniu prawo do skorzystania z prawa opcji. Rozszerzenie miało polegać na możliwości zamówienia dodatkowych 20 autobusów elektrycznych oraz 10 sztuk ładowarek przewodowych, dwustanowiskowych i dwóch ładowarek mobilnych jednostanowiskowych w takim samym zakresie jak w zamówieniu podstawowym.

Jak niedawno pisaliśmy, w Olsztynie można zauważyć odwrót od inwestycji w rozwój transportu publicznego. Miasto odłożyło na półkę rozbudowę sieci tramwajowej oraz unieważniło zakup sześciu nowych tramwajów. Teraz unieważniono także zakup autobusów elektrycznych. Ważą się także losy rozbudowy zajezdni przy ul. Sikorskiego. Miasto zapowiada teraz skupienie się na inwestycjach drogowych, w tym na budowie ul. Nowobałtyckiej oraz tunelu na Zatorze.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jeden chętny na dostawę hybryd do Olsztyna

Komunikacja

Jeden chętny na dostawę hybryd do Olsztyna

Jakub Rösler 21 listopada 2024

Olsztyn zamawia pierwsze elektryki. Może ich być nawet 40

Komunikacja

Olsztyn zamawia pierwsze elektryki. Może ich być nawet 40

Przemysław Farsewicz 15 listopada 2024

MPK Olsztyn wchodzi w hybrydy

Komunikacja

MPK Olsztyn wchodzi w hybrydy

Jakub Rösler 08 października 2024

Olsztyn dalej walczy o środki na autobusy elektryczne

Komunikacja

Olsztyn dalej walczy o środki na autobusy elektryczne

Przemysław Farsewicz 17 stycznia 2022

Olsztyn liczy na 20 elektrycznych autobusów

Komunikacja

Olsztyn liczy na 20 elektrycznych autobusów

Przemysław Farsewicz 27 stycznia 2021

Zobacz również:

Jeden chętny na dostawę hybryd do Olsztyna

Komunikacja

Jeden chętny na dostawę hybryd do Olsztyna

Jakub Rösler 21 listopada 2024

Olsztyn zamawia pierwsze elektryki. Może ich być nawet 40

Komunikacja

Olsztyn zamawia pierwsze elektryki. Może ich być nawet 40

Przemysław Farsewicz 15 listopada 2024

MPK Olsztyn wchodzi w hybrydy

Komunikacja

MPK Olsztyn wchodzi w hybrydy

Jakub Rösler 08 października 2024

Olsztyn dalej walczy o środki na autobusy elektryczne

Komunikacja

Olsztyn dalej walczy o środki na autobusy elektryczne

Przemysław Farsewicz 17 stycznia 2022

Olsztyn liczy na 20 elektrycznych autobusów

Komunikacja

Olsztyn liczy na 20 elektrycznych autobusów

Przemysław Farsewicz 27 stycznia 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5