Stało się tak, jak zapowiadał prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. Miasto unieważniło przetarg na rozbudowę sieci tramwajowej. Najtańsza oferta przewyższyła budżet o ok. 150 mln zł.
W piątek 20 lipca miasto Olsztyn unieważniło postępowanie na rozbudowę własnej sieci tramwajowej. W przetargu złożono wyłącznie trzy oferty. Żadna nie została odrzucona, ale wszystkie znacząco przekroczyły budżet zamawiającego. Najtańsze okazało się konsorcjum Mosty Łódź i Balzola Polska, które przygotowało ofertę na 393,6 mln zł. Miasto zamierzało przeznaczyć na budowę tramwajowej trasy 246 mln zł. Ponad dwukrotnie droższe od budżetu okazały się konsorcjum Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Torpol (507,6 mln zł) oraz Strabag (540,3 mln zł).
Olsztyński system
miałby się powiększyć o tory prowadzące z osiedla Pieczewo ulicami Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Łącznie byłoby to ok. 6 km dwutorowej linii. Pozwoli ma to na uruchomienie dwóch kolejnych w mieście linii tramwajowych. Teraz już wiadomo, że prędko to nie nastąpi.
Jak
zapowiadał tuż po otwarciu ofert Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, miasto będzie musiało teraz zaktualizować kosztorys inwestorski i uwzględnić rosnące ceny materiałów i robocizny. – Sprawdzimy je z naszym kosztorysem inwestorskim, który był robiony w oparciu o ceny rynkowe. Zmienimy także studium wykonalności. Przeanalizujemy, co możemy zmodyfikować w projekcie, żeby dotrzymując wszelkich wskaźników, które muszą w ramach projektu być uwzględnione, obniżyć przyszłe koszty związane z realizacją tej inwestycji – zapowiada prezydent.
Ratunkiem ma być zdaniem włodarza czas, gdyż przewiduje się, że w następnym roku najwięksi gracze na rynku zakończą część prowadzonych obecnie inwestycji. Kolejnym scenariuszem ma być uruchomienie nowej procedury w oparciu o system „przeprojektuj i wybuduj”. – Dajemy pewną możliwość efektywnego i racjonalnego wykorzystania potencjału wykonawców. Mają oni ogromne doświadczenie, co mogłoby wpłynąć na obniżenie ceny – mówił Grzymowicz.
Mimo że przetarg na rozbudowę sieci zakończył się fiaskiem, to Olsztyn
podpisał w środę umowę z tureckim producentem z Bursy, który dostarczy do stolicy Warmii i Mazur 12 niskopodłogowych tramwajów. Za 21 miesięcy do Olsztyna dotrą pierwsze dwa wozy, które zabiorą na pokład ok. 210 pasażerów. Pojazdy będą miały
skrętne skrajne wózki, co oznacza mniejszą emisję hałasu i wolniejsze zużywanie się kół oraz torowiska.