Zgodnie z zapowiedziami urzędników wraca tramwajowa trójka, której nie widziano w Olsztynie od półtora roku. Rozkład może jednak rozczarowywać.
Tramwajowa trójka odbija się Olsztynowi czkawką. Poprowadzenie odnogi do Kortowa wzdłuż ul. Tuwima i zakończenie biegu tramwaju właściwe w miejscu, gdzie studenckie miasteczko się dopiero zaczyna, nie przysparza tej linii popularności. To dlatego Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu
bezlitośnie tnie rozkłady przy okazji ograniczenia przepustowości sieci lub gdy brakuje taboru. To doprowadza do samonakręcającej się spirali – mieszkańcy, a właściwie to studenci, jeszcze bardziej unikają trójki, która jest niepewną dziś linią. A jak już kursuje – to rzadko.
Zawieszenie tramwajowej trójki trwa od stycznia 2022 roku. Oznacza to, że tramwaje na linii nr 3 nie były widziane od ponad półtora roku. Ostatnim powodem były prace związane z dowiązaniem w pobliżu placu Wakara budowanej właśnie nowej linii tramwajowej do obecnie funkcjonującej. Roboty spowodowały, że na skrzyżowaniu ulicy Kościuszki i al. Piłsudskiego tramwaje pokonywały ten odcinek wyłącznie po jednym torze. ZDZiT zdecydował o utrzymaniu jedynie linii nr 2 łączącej dworzec kolejowy z Jarotami.
Trójka wraca, ale z pewnym ale
Zasadnicze prace przy placu Wakara zakończono w maju tego roku, co przywróciło pełną przepustowość sieci tramwajowej, jednak „trójka” nie wróciła. Urzędnicy ze ZDZiT-u tłumaczyli to studenckimi wakacjami i zapowiadali uruchomienie linii jesienią. Właśnie opublikowano rozkład jazdy, który te zapowiedzi potwierdza. „Trójka” ma powrócić na tory od 2 października wraz z rozpoczęciem nowego roku akademickiego. Niestety, tramwaje na tę linię nie wrócą jednak w pełnym wymiarze. Kursy będą odbywać się od poniedziałku do piątku od godziny 6 do 20. Zaplanowano dwa połączenia w każdej godzinie. W weekendy – kiedy to część studentów wyjeżdża z Olsztyna do swych domów rodzinnych – połączeń nie przewidziano.
Od początku uruchomienia tramwajów Olsztyn musi uporać się z problemem braku popularności „trójki”, która stała się imitacją dobrze prosperującej linii. Od początku założeniem linii nr 3 było obsługiwać Kortowo, czyli uniwersytecki kampus. Problem w tym, że w ramach pierwszego etapu linię doprowadzono jedynie na początek kampusu, a perspektywa rozbudowy torowiska w głąb Kortowa jest na razie bardzo odległa – ze względów finansowych.
Już można sprawdzić rozkłady jazdy
Warto także wspomnieć, że trzy miesiące po ataku hakerskim na systemu Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu, uruchomiono wreszcie nową stronę organizatora przewozów. Jest na niej dostępny m.in. rozkład jazdy komunikacji miejskiej. – Uruchomiliśmy stronę internetową w nowej szacie graficznej. Strona ma obecnie formę testową, na bieżąco będzie aktualizowana, a niektóre jej elementy mogę jeszcze ulec zmianie – podkreśla ZDZiT.