Olsztyn rozstrzygnął przetarg na dostawę sześciu niskopodłogowych tramwajów. Krótką serię pojazdów ma dostarczyć do stolicy Warmii i Mazur firma Saatz.
Olsztyn rozstrzygnął
przetarg na dostarczenie sześciu niskopodłogowych i wieloczłonowych tramwajów wraz z przeniesieniem na zamawiającego praw własności. Pojazdy mają być ponadto objęte serwisem gwarancyjnym, a producent ma także dostarczyć specjalistyczny osprzęt i pakiet narzędzi do utrzymania wozów. W przetargu zawarto również prawo opcji na maksymalnie osiem tramwajów.
Do przetargu nie przystąpił żaden znany producent taboru tramwajowego, a jedynie firmy, które zajmowały się dotychczas naprawą i utrzymaniem pojazdów szynowych. Umożliwiały to bardzo liberalne warunki udziału w zamówieniu, jakie przyjął Olsztyn. Firma SAATZ zaoferowała dostarczenie sześciu tramwajów za 110,69 mln zł przy budżecie zamawiającego wynoszącym dokładnie 110,7 mln zł. I to właśnie oferta tej firmy została uznana za najkorzystniejszą.
W tramwajach niska podłoga ma zajmować co najmniej 70 procent powierzchni i znajdować się na 37 mm nad główką szyny lub na 48 mm przy zastosowaniu wózków skrętnych. Długość tramwajów została ustalona między 29 a 33 metry. Liczba członów będzie rozwiązaniem przyjętym przez wykonawcę. Szerokość pudła tramwaju określono na 2,5 metra. Zamawiający dopuszcza nieznaczne (maksymalnie 20 mm) zwężenie pudła przy dolnej linii okien po uzasadnieniu przez producenta. Tuż za kabinami motorniczych mają zostać wytyczone miejsca dla osób na wózkach. Pojemność pojazdów wskazano na co najmniej 200 pasażerów przy założeniu napełnienia 5 osób/m2 powierzchni podłogi. Liczba miejsc siedzących musi stanowić minimum 15 proc. wszystkich miejsc. W ustawieniu siedzeń producent ma dążyć do zapewnienia jak najmniejszego ograniczenia szerokości przejścia. Wymagane jest, aby siedzenia ustawione były wzdłużnie i poprzecznie do kierunku jazdy. Dopuszczono ewentualny montaż siedzeń rozkładanych.
Firma Saatz deklaruje tramwaj o mniejszym nacisku na oś – 94,9 kN. Udział niskiej podłogi zadeklarowano na poziomie 71 proc. Szerokość przejścia w przedziale pasażerskim ma wynosić 800 mm, zaś w przejściu nad wózkami 640 mm. W pojeździe ma się znaleźć 36 miejsc siedzących oraz 6 rozkładanych. Pojemność tramwaju określono na 210 miejsc. Oferent także jest skłonny wydłużyć rękojmię na tramwaje o dwa lata. Firma dołączyła schemat zaproponowanego modelu tramwaju, który nazwała ST1.