Wszystko wskazuje na to, że odkładana rozbudowa sieci tramwajowej dojdzie wreszcie do skutku. Zaskoczenia nie było. Olsztyn po sprawdzeniu ofert, wybrał właśnie najkorzystniejszą z nich. Jeżeli nie będzie odwołań, to roboty zlecone zostaną krakowskiej firmie.
Drugie podejście do rozbudowy obecnej sieci tramwajowej w Olsztynie o 6 kilometrów torów, przyniosło dużo większe zainteresowanie. Wpłynęło siedem ofert. Co ciekawe, wszyscy wykonawcy zmieścili się w założonym budżecie. Dwa lata temu miasto mogło liczyć jedynie na trzy firmy.
Najtańszą ofertę złożyło ZUE – 382,25 mln zł. I to właśnie ta krakowska firma najprawdopodobniej wykona roboty. Miasto wskazało bowiem najkorzystniejszą ofertę. Co warto podkreślić, decyzja ta to dla Olsztyna spore oszczędności rzędu ok. 100 mln złotych, gdyż na realizację inwestycji przeznaczono budżet 479,7 mln zł. Zamówienie określono na ok. 26 miesięcy (791 dni).
Warto w tym miejscu wyjaśnić, że w porównaniu z pierwszym przetargiem z 2018 roku nie wzrosły ceny robót. Wówczas najniższą cenę zaoferowało konsorcjum Mosty Łódź i Balzola Polska, które przygotowało ofertę na 393,6 mln zł. Czyli na tym samym poziomie co obecnie. Różnica jest taka, że to miasto pozyskało większe środki, gdyż poprzednio zamierzało przeznaczyć na budowę tramwajowej trasy 246 mln zł.
W kolejnym etapie rozbudowy sieci tramwajowej ten najmłodszy system miałby się powiększyć o tory prowadzące z osiedla Pieczewo ulicami Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Łącznie byłoby to ok. 6 km dwutorowej linii. Pozwoli to uruchomić dwie kolejne linie tramwajowe.
Wraz z budową nowej linii tramwajowej, w mieście pojawi się 13 nowych przystanków. Trasa dwutorowej linii tramwajowej rozpocznie się od istniejącej pętli autobusowej przy ul. Wilczyńskiego, na osiedlu Pieczewo, gdzie zlokalizowany będzie czterotorowy przystanek końcowy wraz z wiatą na rowery i parkingiem dla 50 samochodów. Następnie tory poprowadzone mają być ulicami Krasickiego przy osiedlu Nagórki oraz ul. Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego, gdzie połączą się na skrzyżowaniu z Kościuszki w obecny układ torowy.
Szczegółowo o kształcie planowanej sieci tramwajowej pisaliśmy przy okazji startu przetargu.